یک زندان و دو تصویر – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۲۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بخشی از نامه کیوان صمیمی کهن­ سال­ترین زندانی سیاسی:

“شلوغی آزار دهنده‌ی زندان مرکزی کرج، بهداشتی نبودن بسیاری از مکان‌ها و راهروها، محدودیت ۱۰ دقیقه‌ای استحمام و فریادهای “سریع بیا بیرونِ” مسئول حمام، آب حمام که باید دعا کنیم زود سرد نشود و بسیاری مشکلات دیگر از زمینه های به وجود آمدن یک زندگی پر تنش در زندان است که مرتباً منجر می‌شود به زد و خورد بین زندانی‌ها.”

حال مقایسه کنید با تصویری که مسعود بهنود در تابستان در پی هک دوربین­های زندان اوین این چنین به تعریف و تمجید از محیط زندان اوین پرداخت: “من اوین رفته‌ام، زندان را دیده‌ام. این کف‌های همه سنگ… یعنی بازسازی خیلی بزرگی انجام شده. یک عده آدم که عموما آدم‌های ناراحتی هستند، مگر از صبح تا شب چه‌کار می‌کنند؟ دعوا می‌کنند دیگر!”

بنابر بگفته صمیمی دلیل زندگی پرتنش در زندان شکنجه و عذاب دائمی عدم وجود کوچکترین امکانات در یک محیط جمعی به اسم زندان است، و بنابر  گفته بهنود گویا در زندان، زندانیان چون آدمهای ناراحتی هستند و خوشی زیر دلشان را زده از سر بیکاری دعوا میکنند!

اولی حتی زیر فشار قتل تدریجی به فکر عذابی که بر زندانیان وارد می شود و به همین واسطه بیاد ماندنی و قابل احترام است. دومی در کار خریدن آبرو برای جمهوری اسلامیِ بی آبرو است. دومی­ را نیز نه  باید فراموش­ کرد و نه میتوان بخشید.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *