جمهوری اسلامی و توافق با عربستان – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۳۶۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“به باور مقام های آمریکایی و عربستانی مشکلات اقتصادی ایران و اعتراض‌های گسترده ماه‌های گذشته در ایران، حکومت این کشور را به توافق با عربستان ترغیب کرده است.” توافقات اساسی این است که: جمهوری اسلامی از حملات شبه نظامیان حوثی در یمن علیه عربستان سعودی حمایت نکند. و عربستان پذیرفته است از لحن انتقادی شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال از جمهوری اسلامی بکاهد.

جمهوری اسلامی بازنده این توافق است. همانطور که بر همگان روشن است این انقلاب ایران است که باعث شده این حکومت قاتل کودکان و حکومت “علی شیمیایی” سطل زهر را سر بکشد و یمن را واگذار کند تا در عوض محدودیتی بر یک شبکه تلویزیونی که مستقیما علیه جمهوری اسلامی فعالیت می کند گذاشته باشد. آیا این دستاوردی است که ارزش آن را داشته باشد جمهوری اسلامی منطقه را به نفع دشمنانش خالی کند؟

داستان البته تا حدی فراتر از این محدودیت است. جمهوری اسلامی می خواهد با یک جنگ روانی اعلام کند انقلاب زن زندگی آزادی را جمع کرده و به خانه فرستاده است. می خواهد به مردم بباوراند که دیگر به پایان راه رسیده اند، می خواهد با یک جنگ روانی اعلام کند تلویزیونی که اعتراضات شما را منعکس میکرد نیز از نفس افتاده است. با محدود کردن لحن سرنگونی طلبانه ایران اینترناشنال، جمهوری اسلامی یک پیام سیاسی قابل توجه به مردم ایران مخابره می کند: این رژیم پابرجا است و هنوز کارت هایی برای بازی در دست دارد.

آنچه که اتفاق افتاده البته به دل مردم ایران نمی نشیند و باعث خوشحالی کسی نخواهد شد. اما انقلاب ایران همیشه به طرق گوناگون راه خود را باز کرده و پیش رفته است. تمام خیزش های سراسری در ایران همیشه بازتاب وسیعی داشته است و ابزار آن نیز در هر دوره مهیا شده است. انعکاس انقلاب زن زندگی آزادی در جهان ورای تبلیغات رسانه ای بوده است و یک جهان خود را با آن هم دل و همراه دیده اند.

سرنوشت ایران اینترنشنال هنوز در ابهام است و جایگزین یک شبکه دیگر یا تغییر اسپانسور برای این شبکه دشوار نیست. مضافا اینکه هم اکنون نیز شبکه های زیادی می توانند انعکاس دهنده انقلاب ایران باشند. تلویزیون کانال جدید در راس همه قرار دارد.

آنچه که برای جمهوری اسلامی مهم است، ایجاد این تصویر است که امکان دیدار و ملاقات و عکس گرفتن با مقامات دولتی و بین المللی را دارد تا نشان بدهد وجود دارد. انقلاب همچنین پروژه اتمی جمهوری اسلامی را بی اثر کرده و می رود این رژیم را با دست بسته پشت میز مذاکره برجام بنشاند. راه نجات مردم از دریچه انقلاب می گذرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *