مصوبه شورایعالی کار و جدال بر سر دستمزد – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۳۷۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

تصمیم شورایعالی کار و تصویب دستمزد ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار تومانی موج گسترده ای از اعتراض را در میان کارگران و در سطح جامعه برانگیخت. هم اکنون طومارهای اعتراضی علیه این مصوبه به راه افتاده و طبق خبرها کارگران نیشکر هفت تپه علیه آن در پنجم فروردین در “محل سنگر” و سپس همراه با بازنشستگان تامین اجتماعی در مقابل فرمانداری شوش تجمع خواهند داشت. زمینه های برپایی چنین تجمعاتی در همه شهرها وجود دارد و باید به تدارکش رفت. از جمله معلمان، بازنشستگان و کارگران از مراکز مختلف کارگری و برای مثال در صنعت نفت، سال ۱۴۰۱ را با اولتیماتوم به اعتراضات گسترده تر در سال جدید برای پیگیری مطالباتشان سپری کردند. اعتراض علیه فقر و گرانی امر همه مردم است و بیشترین پشتیبانی ها را به همراه خواهد داشت. این چنین است که مصوبه مزدی شورایعالی کار بطور واقعی آتشی دیگر بر باروت خشم و نفرت کارگران زده است. کارگران به این مصوبه و تصمیم گیری از بالای سرخود، به تعرض هر روزه به زندگیشان و به کل این بساط بردگی معترضند.

جدال بر سر دستمزد جنگ همیشگی کارگران با حکومت بوده است اما امسال در شرایط متفاوت و جدالی در دل انقلاب زن، زندگی، آزادیست. فقر و بی تامینی ابعادی فاجعه بار دارد و کل جامعه علیه آن به پا خاسته است و با شعار “فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی” دارد عزم خود را برای پایان دادن به این شرایط جهنمی فریاد میزند.

در این شرایط جدال بر سر دستمزد مستقیما به خیابان وصل است. برای مقابله با چنین جنگی از طرف کارگران و میلیونها مردم بپاخاسته، حکومت با اختصاص بودجه های نجومی به نیروهای سرکوب و دم و دستگاه مذهبیش تلاش دارد تا بلکه ماشین به هم ریخته سرکوبش را سر و سامانی دهد. اما سوی دیگر انقلابی در جریان است و صف آرایی ها شکل گرفته است. وحشت حکومت از قدرت سازمانیافتگی و نیروی انقلاب مردم را در مباحثات درونی سران سپاه در حضور خامنه ای به روشنی شاهدیم.

این تصویر نشانگر جدال میان اکثریت مردم با حکومت و جایگاه امروزی جنگ بر سر دستمزد در این جدال برای زندگی انسانی است. بیانیه های جمعی کارگری علیه مصوبه شورایعالی کار با تاکید بر خواستهای حداقلی منشور بیست تشکل، به راه انداختن طومارهای اعتراضی در تمامی شهرها علیه این مصوبه برای عقب زدن سرکوب مزدی حکومت، حمایت از مبارزات بخشهای مختلف جامعه علیه فقر و بی تامینی و شکل دادن به تجمعات متحد و سراسری و همبسته و تدارک اعتصابات سراسری راههایی فوری برای مقابله با تعرضات حکومت و برای پیشروی انقلابست. به تدارک آن برویم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *