افزایش ناچیز و شرم آور دستمزد با اعتراضات و اعتصابات سراسری روبرو خواهد شد!-بیانیه حزب کمونیست کارگری ایران

مندرج در ژورنال شماره ۳۷۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

شورایعالی کار حکومت باز هم با افزایش چندرغاز حداقل دستمزد برای سال ۱۴۰۲ که حتی از نرخ تورم اعلام شده خودشان هم به مراتب کمتر است، جنایت آشکاری را علیه دهها میلیون نفر از مردمی که فی‌الحال چند بار زیر خط فقر زندگی میکنند مرتکب شد.

مفتخوران حاکم تصمیم به افزایش ۲۷ درصد حداقل دستمزد کارگران گرفتند. با این تصمیم حداقل دستمزد امسال ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار تومان میشود. البته همین درصد هم شامل بخش قابل توجهی از کارگران نخواهد شد و فقط برای کف‌بگیران مزدی است که بخش کوچکی از کارگران مشمول قانون کار و بازنشستگان قبل از سال ۹۷ را در بر میگیرد. دستمزد متوسط‌بگیران فقط ۲۱ درصد افزایش می یابد و حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد. این به معنی کاهش عملی دستمزدهای زیر خط فقر فعلی است. با توجه به تورم لجام گسیخته،‌ اکثریت عظیم مردم زحمتکشی که توان خرید ساده ترین اقلام مورد نیاز را نداشتند باز هم از قدرت خریدشان به شدت کاسته خواهد شد.

معنی این تصمیم جنایتکاران حاکم، گرسنگی واقعی تولیدکنندگان و زحمتکشان جامعه، کارگران و معلمان، بازنشستگان، کادر درمان، اکثریت کارمندان دولت، میلیونها جوان بیکار و عواقب فاجعه‌بار اجتماعی مانند رشد تن‌فروشی و اعتیاد و کارتن‌خوابی و ترک تحصیل کودکان و هزار مصیبت دیگر است. بودجه حاکمان مثل همیشه به نیروهای سرکوب و دم و دستگاه کثافت مذهب و حقوق‌های نجومی مقامات اختصاص یافته و اکثریت عظیم جامعه قربانیان این شرایطند.

روشن است که کارگران و حقوق بگیران فقیر و زحمتکش زیر بار این وضعیت فاجعه‌بار نخواهند رفت و اینرا در بیانیه‌ها و منشورها و فراخوانهایشان اعلام کرده‌اند. اما این تنها نقطه آغاز یک مبارزه عظیم اجتماعی و آغاز دوره‌ای از اعتصابات سراسری و تجمعات اعتراضی قدرتمند خواهد بود.

حکومت در اوج بحران داخلی و خارجی است. انقلاب زن زندگی آزادی این رژیم را از هر سو محاصره کرده و تحت فشار قرار داده است. ماشین سرکوبش بحرانی و قدرت سرکوبش بشدت کاسته شده است. در مقابل این تصمیم بیشرمانه حکومت بخش‌های مختلف طبقه کارگر، معلمان و بازنشستگان و کادر درمان ساکت نخواهند نشست و در صفوفی متحد و یکپارچه تجمعات و اعتصابات سراسری را برای افزایش دستمزدها و تحقق مطالبات خود تدارک خواهند دید. این بی‌شک با حمایت وسیع جامعه انقلابی و به جان آمده ایران روبرو خواهد شد. کارگران میتوانند همراه با زنان و جوانان انقلابی کار این حکومت را در سال ۱۴۰۲ یکسره کنند. این تنها و تنها راه پایان دادن به فقر و محرومیت و همه مشقاتی است که جنایتکاران اسلامی به اکثریت مردم تحمیل کرده اند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *