سقوط سهمگین ذخایر استراتژیک بنزین در ایران – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۳۸۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بر اساس گزارش رسمی وزارت نفت، ناترازی بنزین در ایران، از تابستان سال گذشته خورشیدی آغاز شده و تا آغاز بهمن‌ماه، دولت مجبور به سرازیر کردن یک سوم از ذخایر استراتژیک بنزین کشور به بازار شده است. در مجموع طی ۱۰ ماه ابتدایی سال گذشته خورشیدی، مصرف بنزین کشور نسبت به دور مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ درصد افزایش یافته است.

اینکه دلایل این کمبود شدید تولید داخلی بنزین به چه عواملی بستگی دارد و کجای کار می لنگد، یا در واقع کجا است که پای این رژیم نمی لنگد، موضوع بحث در این یادداشت نیست. هدف این است که توجه ها به یک ناهنجار اقتصادی دیگر جلب شود. هدف، دیدن این واقعیت است که کمبود شدید بنزین در ایران یعنی گران تر شدن بیشتر این ماده حیاتی تاثیر گذار در زندگی و کارِ  بخش وسیعی از جامعه. بر کسی پوشیده نیست که بخش های وسیعی از مردم برای ادامه همین زندگی بخور و نمیر به مسافرکشی رو آورده اند. گرانی بنزین یعنی خراب تر شدن بیشتر اوضاع اقتصادی مردم و به این معنا خانه خرابی بیشتر، فقر و گرسنگی بیشتر و  درد و آلام اجتماعی گسترده تر.

جمهوری اسلامی از این بحرانی که اسیر آن است به شدت در وحشت است. مدام اعلام می کنند که دولت قصد گران تر کردن بنزین را در سال ۱۴۰۲ ندارد اما این یک دروغ آشکار است. رژیم اسلامی منتظر فرصت است تا باز هم عمیق تر و ریشه ای تر به جان و زندگی مردم تعرض کند و فقر و گرانی را تا آنجا که در توان دارد گسترش بدهد.

در برابر این هیولای شوم گرانی که چهره ترسناکش را در همه سطوح زندگی خود می بینم باید دست به اقدامات سازمان یافت زد. سازمان یابی اصل و کلید مقابله با جمهوری اسلامی است. ما خوب می دانیم که گرانیِ یک کالا، دومینو وار به همه کالای دیگر سرایت می کند. در این موقعیت تاریخی که جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگر اسیر بحران سیاسی است و جامعه برای سرنگونی این اوباش خیز برداشته است، ما می توانیم هجوم سازمان یافته ای را در بخش رفاهیات و اقتصادیات نیز به این حکومت عمیق تر از همیشه سازمان بدهیم. بیاد داشته باشیم رمز پیروزی ما اتحاد و همبستگی همه مردم برای سرنگونی جمهوری اسلامی است. بنابر این یک صدا و همچون یک پیکر واحد اعلام کنیم: “فقر فساد گرونی میریم تا سرنگونی”.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *