بررسی خشونت در اول مه فرانسه – پتی دبونیتاس

مندرج در ژورنال شماره ۴۱۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وزیر کشور فرانسه می‌گوید که در درگیری‌ پلیس و معترضانِ خشمگین از اصلاحات قانون بازنشستگی حداقل ۱۰۸ مامور در سراسر کشور مجروح شده‌اند. جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه، مجروح شدن تعداد زیادی مامور پلیس را اتفاقی نادر توصیف کرد و گفت که ۲۹۱ نفر در جریان ناآرامی‌ها دستگیر شده‌اند. الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه نیز گفت: خشونت “غیرقابل قبول” است.

این تازه ترین اعتراض گسترده علیه دولت است که سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش داده است. اتحادیه‌های کارگری همراه با اکثریت عظیم مردم فرانسه خواهان لغو این تعرض به زندگی خود هستند.  به این منظور صدها هزار نفر در تظاهرات اول ماه مه علیه دولت ماکرون شرکت کردند.

خشونت از دولت است. این دولت است که با تعرض به زندگی مردم می خواهد سود بیشتری به جیب بزند و امکان دیگری بوجود بیاورد تا شرایط اقتصادی مردم سخت تر و قدرت سرمایه داران فزونی گیرد. در نگاه اول اینطور به نظر می رسد که مردم قواعد بازی در یک جامعه دموکراتیک و آزاد را زیر پا گذاشته و بی جهت دست به تعرض به پلیس و نیروهای ضد شورش دولتی زده اند. واقعیت این نیست. مردم چاره ای ندارند و تنها وسیله آنها در تقابل با چنین تعرضی، اعتصاب و تظاهرات و حضور در میدان مبارزه خیابانی است. از سوی دیگر دولت تصمیمش را گرفته است و می خواهد با همه اهرمها و امکانات موجود سن بازنشستگی را بالا برده تا تامین سود کند.

درسی که از فرانسه می گیریم این است که پارلمان نشینان دست به یکی کرده اند تا علیه مردم وارد عمل شوند. مشخص است قدرت مردم از پارلمان بیرون نمی آید و دمکراسی ظرف نجات جامعه از تعرض سرمایه داران نیست. مشخص است که با رای هر چهار سال و فرستادن تعدادی به مجلس نان و آب نصیب مردم نمی شود و تغییرات بنیادی با دخالت مستقیم مردم در سیاست بدست می آید. یک نکته دیگر اینجا عیان می شود. جهان با نظام استثمارگر سرمایه داری به جایی نمی رسد و تنها با ایجاد یک جامعه آزاد و برابر و سوسیالیستی است که بشر از شر بربریت کاپیتالیستی راه می شود.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *