دیدار دو جنایتکار! – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۱۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت، کشور ویران شده سوریه شاهد دیدار دو جنایتکار بود. ابراهیم رئیسی و بشار اسد. اولی قاتل هزاران زندانی سیاسی و دومی قاتل صدها هزار شهروند سوریه که بپاخاسته بودند تا از دیکتاتوری مادام العمر خانواده اسد رها شوند.

ظاهرا در این سفر تعدادی تفاهم نامه اقتصادی امضا شده است برای بازپرداخت بدهی سی میلیارد دلاری یعنی همان ثروت مردم ایران که جمهوری اسلامی در شکل گلوله و بمب و ابزارهای آدمکشی در اختیار بشار اسد قرار داد تا مردم بپاخاسته سوریه را قتل عام کند.

خود مقامات جمهوری اسلامی اعتراف می کنند که قراردادهای عمده در زمینه معادن فسفات و چاه نفت و مخابرات برای پرداخت بدهی قبلا بسته شده بود که هچیکدام اجرا نشده است و به قول خودشان اولویت بشار اسد پرداخت بدهیهای روسیه است. همین دو ماه پیش چهل پروژه اقتصادی بزرگ میان روسیه و سوریه بسته شده است و دست حکومت اسلامی از این نظر به جایی بند نیست.

وجه دیگر و مهمتر این سفر مربوط به موقعیت متزلزل جمهوری اسلامی در منطقه است که از تلاشهای عربستان برای بازگرداندن بشار اسد به خانواده دولتهای عربی نگران است. اتفاقی که از یکطرف دست عربستان سعودی را برای قراردادهای میلیاردی بازسازی سوریه باز میکند و از طرف دیگر زیر پای یک عضو اصلی محور مقاومت کذایی را خالی می کند و این برای حکومتی که هنوز “محور مقاومت” یک رکن استراتژیک در سیاستهای منطقه ای اش است بسیار نگران کننده است.

تبلیغات توخالی رئیسی در این سفر در باره “مظلومان” و “محور مقاومت” و نابودی اسرائیل” را هم کسی جدی نمی گیرد. وقتی او سیاست حکومت اسلامی را “دفاع از مظلومان” اعلام میکند، فقط انزجار و نفرت شهروندان سوریه را تشدید میکند که میدانند عزیزانشان را بشار اسد به کمک نیروهای آدمکش اعزامی جمهوری اسلامی کشتار کرده است.

رئیسی ادعا کرد یک هدف دیگر از سفرش تقویت محور مقاومت “ایران، سوریه، لبنان” است و اینکه “در منطقه برای همه روشن است که جمهوری اسلامی ستون محکمی به حساب می آید که همه میتوانند به این ستون محکم اعتماد کنند.” مردم منطقه  حتما عمامه پرانیها در ایران را دیده اند و ستونهای لرزان حکومت اسلامی را مشاهده کرده اند. مخصوصا مردم سوریه که حکومت اسلامی را قاتل خود میدانند آرزویشان ویران شدن همه ستونهای این حکومت است.

با توجه به همه اینها،  دیدار رئیسی با بشار اسد نه میتواند کمکی به اقتصاد فروپاشیده جمهوری اسلامی باشد و نه میتواند محور مقاومت کذایی در حال موت را نجات دهد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *