بند هشت زندان زنان قرچک “فرو ریخت” – منظر دریاکناری

مندرج در ژورنال شماره ۴۱۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

جشن “مقاومت” زنان زندانی در بند هشت قرچک پس از تعطیلی این زندان. مژگان ایلانلو، مستندسازی که به اتهام “ترویج بی‌حجابی” بازداشت شده بود، از تعطیلی بند هشت زندان قرچک خبر داد.

او درباره شرایط این بند نوشته: “ما زنان زندانی در یکی از مخوف‌ترین دوران تاریخ معاصر (به غیر از دهه شصت) گرفتار دخمه‌ای بی‌هوا و آب و بهداشت به نام بند هشت زندان قرچک شده بودیم. مژگان در ادامه می نویسد: “ما امروز این پیروزی را جشن گرفتیم. جشن مقاومت نسلی از زنان که تا تاریخ هست داستان‌هایی برای گفتن دارند و شعرهایی برای سرودن و رازهایی برای رویین‌تن شدن…”

کسانی که اسارت در جمهوری اسلامی را تجربه کرده اند خوب میدانند که به دست آوردن حتی یک لقمه نان بیشتر در زندان بدون مقاومت و مبارزه و مایه گذاشتن از جان بدست نمی آید. کسانی که انفرادی های طاقت فرسا را پشت سر گذاشته اند؛ همه آنها که در آرزوی یک وعده غذای کافی و سالم سر بر بالین می گذارند و آنها که در آرزوی بهره مند بودن از فضای سالم و بهداشتی یا استفاده از آب گرم برای حمام گرفتن عمری را پشت میله های زندان سپری کرده اند، با همه وجود خود حس می کنند تعطیلی یک بند مخوف چه شکست بزرگی برای دشمن است و تنها می تواند بخاطر ضعف و زبونی فراگیر این دشمن باشد. تعطیلی بند هشت قرچک یعنی شنیدن خرد شدن استخوانهای یک حکومت دیکتاتور که زندان و شکنجه و اعدام باید نشانه اقتدارش باشد و تعطیلی چنین مکانی تنها بازتاب قدرت مردم در بیرون زندان و مقاومت و پابرجایی اسرای دربند در داخل زندان است. این صدای انقلاب است که شنیده می شود.

آن روز  دور نیست که زندانهای جمهوری اسلامی را یکی پس از دیگری بر سر این جانیان ضد انسان خراب کنیم و دنبال واژه زندانی سیاسی فقط در کتابهای تاریخ بگردیم. امروز ما در ایران یک سنگر ارتجاع اسلامی را بر سر سازندگانش خراب کردیم و با قدرت این انقلابی که می رود مبشر آزادی و برابری برای همه مردم باشد. ما در فردای سرنگونی جمهوری اسلامی، جامعه ای با محوریت آزادی بیان و اندیشه و  آزادی فعالیتِ همه احزاب سیاسی بنا خواهیم کرد. جامعه ای که هیچ شهروندی بخاطر اعتقاداتش مورد تعرض قرار نخواهد گرفت.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *