فقط ۱۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی – منظر دریاکناری

مندرج در ژورنال شماره ۴۱۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ اعلام کرد موجودی این یک صندوق ۱۵۰ میلیارد دلار بود که ۱۰۰ میلیارد آن را دولت‌های مختلف برداشت کردند و حدود ۴۰ میلیارد دلارش نیز بابت ارائه تسهیلات خرج شده است و در حال حاضر فقط ۱۰ میلیارد دلار دیگر در این صندوق باقی مانده است.

مهدی غضنفری برای نشان دادن عمق فاجعه اقتصادی جمهوری اسلامی به موجودی صندوق‌های توسعه ملی در قطر و عربستان و نروژ اشاره می کند و می گوید: قطر دارای۴۵۰ و عربستان ۶۰۷ میلیارد دلار ذخیره ارزی، و این رقم برای نروژ ۱.۲ تریلیون دلار است.

مشکل جمهوری اسلامی عدم درکِ علم اقتصاد نیست. اقتصاد ابزاری برای پیش بردن سیاستی معین در دست جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی در دشمنی با جهان متمدن تلاش کرده است ارتجاع اسلامی را نمایندگی کند و با تکیه بر همین سیاست ضد تمدن بشری و دستاوردهای انسانی در دنیای غرب، مرتجعین اسلامی را در خاورمیانه و نقاط دیگر جهان، گرد اسلام سیاسی و رژیم اسلامی بسیج کند. اما همه این سیاست ها شکست خورده و حکومت را به بحران های داخلی و انزوای جهانی روبرو کرده است.. شکست رژیم در عراق و یمن و باختن دست در سوریه به دولت های روسیه و ترکیه و کشورهای عربی یک نمونه از بن بست همه جانبه حکومت اسلامی است.

اگر در ایران کارخانه ها یکی پس از دیگری ورشکسته می شوند؛ اقتصاد سراپا بحران زده است؛ صنایع فرسوده، صنعت حمل و نقل هوایی از کار افتاده و تحریم های بانکی در اوج قرار دارد، دلیلش مشکل مدیریت یا بحرانی شبیه به بحران‌های معمول اقتصادی در غرب نیست. ریشه عمیق سیاسی دارد که با دزدسالاری اسلامی و حاکمیت مافیای اقتصادی تکمیل شده است و هیچ راه خروجی از این وضعیت ندارد. جمهوری اسلامی به پایان فلسفه وجودی خود و به بحران حکومتی و هویتی رسیده است.

بحران اقتصادی جمهوری اسلامی بحرانی سیاسی است و انقلاب زن زندگی آزادی پاسخ سیاسی به آن است. رژیم اسلامی با فرهنگ ضد زن، با عقب ماندگی های ضد اجتماعی، با بی ربطی اش به اولیه تری و ابتدایی ترین نیازهای یک جامعه و با گندیدگی مذهبی اش سد راه جامعه ای است که برای رفاه و آسایش و انسانیت می جنگد. این رژیم دزدسالار و غارتگر زندگی انسان با اقتصاد و سیاستش راهی برای فرار ندارد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *