حجاب یک نماد سیاسی است – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

محمد دهقان معاون حقوقی رئیسی: حجاب “نماد جمهوری اسلامی” است و “اگر قرار باشد در کشور حجاب نباشد اصلا جمهوری اسلامی خیلی معنا پیدا نمی‌کند برای همین نباید نسبت به آن مسامحه کنیم.”

حجاب برای حکومت نماد سیاسی و ایدئولوژیک است، بارزترین نماد حاکمیت است و بدون آن “اصلا جمهوری اسلامی معنا پیدا نمیکند” و برای زنان و کل جامعه بارزترین نماد اسارت و بیحقوقی است. حجاب همچنین پرچم کل جنبش اسلام سیاسی و بارزترین نمود حاکمیت این جنبش در ایران و عربستان و افغانستان و هر جایی است که اسلام به حاکمیت رسیده است. در نتیجه مقابله با حجاب صرفا مقابله با شرع اسلام نیست، بیشتر از آن امری سیاسی است، مقابله با حاکمیت سیاسی یک جنبش سیاه و ضد انسانی و خود اسلام است.

اما این خاکریز مهم جنبش اسلامی در ایران فروریخته و ارگان‌ها و مقامات مختلف حکومت به شکست خود اذعان کرده‌اند. از قالیباف که گفت باید از روش‌های غلط گذشته درس بگیریم، تا ستاد امر به معروف که روش‌های تاکنونی مقابله با بی‌حجابی را پوسیده و شکست‌خورده نامید و یا خامنه‌‌ای که دختران “شل‌حجاب” را خودی دانست. گشت ارشاد را هم زنان عملا از خیابان‌ها جمع کردند.

پلمب مغازه‌ها و اماکن تفریحی و گردشگری، تبدیل بانک‌ها و موسسات دولتی به محلی برای خدمات ندادن به زنان جای گشت ارشاد را گرفت. یعنی حکومت در موقعیتی شکست خورده، جبهه دیگری را در مقابل خود گشود، صاحبان بیزینس‌های خصوصی و دولتی و کارمندان موسسات مختلف را در مقابل خود به میدان آورد و مشکلات و بحران‌های جدیدی را در مقابل خود سازمان داد. حاصل این سیاست نیز شکست‌های دیگری برای حاکمیت است.

این جنگی تعیین کننده است که از هر دو طرف جریان دارد. نه حکومت میتواند کوتاه بیاید نه زنان و مردم کوتاه میایند. حکومت اسلامی بدون حجاب معنی ندارد. پس باید بایستد و بجنگد. اما نمیتواند. قدرتش را ندارد. ۴۴ سال تمام زورش را زده است و سنگر به سنگر عقب رفته است. نه ارگان‌هایش، نه نیروهای سرکوبش، نه امام جمعه‌ها و مدارس علمیه‌اش، نه حتی بانک‌ها و مراکز اقتصادی‌اش و نه رهبر و دولتش دیگر توان مقابله با بی‌حجابی را ندارند. در مقابل، زنان و کل جامعه طعم پیروزی‌های خود را چشیده‌اند و در موقعیت بمراتب مساعدتری به پیشروی علیه حجاب ادامه میدهند تا همراه با جنبش‌های اجتماعی مختلف کار را یکسره کنند، کل خاکریز حکومت را تصرف کنند و ضربه‌ای کاری به کل جنبش اسلام سیاسی وارد نمایند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *