بی عمامه ها در پاپوآ گینه‌نو -منظر دریاکناری

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سفر وزیر خارجه پاپوآ گینه‌نو پس از صرف هزینه ۹۰۰ هزار دلاری برای شرکت در مراسم تاجگذاری در انگلستان خشم مردم این کشور را بر انگیخت و باعث استعفای او شد. پاپوآ گینه نو کشور مشترک‌المنافع در اقیانوس آرام است که “پادشاه بریتانیا” رئیس دولت آن است.

ساوانا، دختر جاستین تاچنکو، نیز در این سفر پدرش را همراهی کرده بود. او در جریان این سفر ویدیویی منتشر کرد که در آن سفرشان در هواپیمای درجه یک و خریدهای او در سنگاپور و صرف غذا در یک سالن “خیره‌کننده” درجه یک را نشان می‌داد.

معترضان گفتند: “پول مردم باید برای خدمات اساسی در این کشور به مصرف برسد.” اما این وزیر “محترم” در عکس العمل به اعتراض مردم گفت: “ساوانا کاملا از این حیوانات بدوی آسیب دیده است. من آنها را حیوانات بدوی می‌نامم، چون حیوان هستند.”

حکایت آشنایی است. آشنا برای همه ما مردم ایران که داغ حاکمیت یک مشت غارتگر زندگی را دیده ایم. آشنا برای همه کسانی که کار می کنند و بیکارگان حاکم از زحمات آنها به بهترین وجه ممکن بهره می برند. افتضاح سیاسی وزیر خارجه پاپوآ گینه‌نو ابعاد به مراتب بزرگتری دارد. در همین انگلستان یک فرد بی خاصیت و طفیلی را به تخت نشانده‌اند و بیش از ۱۰۰ میلیون پوند برای این مراسم احمقانه تاجگذاری خرج کردند تا یک عروسک خیمه شب بازی آن بالا بنشیند و کل خانواده اش از زحمت و رنج مردم مفت بخورند و بخوابند. و برای اینکه این داستان مضحک تکمیل شود، روسای جمهور و پادشاهان و وزرای ریز و درشت از کشورهای مختلف را جمع کردند تا سلطان تاج بر سر بگذارد. سفر وزیر خارجه پاپوآ گینه‌نو هم در این راستا بود.

با این خبر یک بار دیگر بر می گردیم به آنچه که در ایران اتفاق می افتد. جدال بر سر حاکمیت یک درصدی های بی‌خاصیت و مفتخور است. آنها که همیشه و همه جا از رنج و کار مردم ارتزاق می کنند. این طبقه اسم دارد. طبقه سرمایه دار. این طبقه با هر لباسی و هر فرمی روی کار باشد، با عمامه یا بدون عمامه، ما مردم فاقد زندگی انسانی خواهیم بود. بساط این جماعت را باید جمع کرد. انقلاب ایران در این مسیر قدم بر میدارد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *