مهاجرت، حکومت اسلامی و انقلاب زن، زندگی، آزادی – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سخنگوی دولت رئیسی گفت: “دولت قصد دارد با جهاد تبیین و نشان دادن نقاط مثبت کشور، جوانان خارج شده از کشور را به بازگشت ترغیب کند”.

رصدخانه مهاجرت ایران در سال ۱۴۰۰، از ۲ برابر شدن میزان مهاجرت ایرانی‌ها در طول ۳۰ سال گذشته خبر داده بود. بررسی‌های این رصدخانه نشان می‌دهد که با کاهش امیدواری اجتماعی، کاهش ثبات اقتصادی و کاهش آزادی‌های اساسی مثل دسترسی به اینترنت آزاد، در کنار وضعیت وخیم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، فنر فشرده مهاجرت ایرانی‌ها باز شده و هم‌اکنون شاهد مهاجرت عام و توده ‌وار ایرانی‌ها هستیم.”

آمار و ارقام گویاتر از هر چیزى، توهم، یاوه گویى و سردرگمى رژیم اسلامى و سران ریز و درشت آن را نشان می دهند. مهاجرت جوانان یک روند سیاسى و اجتماعی و اقتصادى است. جایى که آزادى فرهنگى و سیاسى غایب است و فشار اقتصادى هر روزنه اى براى یک زندگى انسانى را بسته است، مهاجرت، علیرغم مشکلات عدیده  آن، کم هزینه ترین گزینه است!

از رانت خواریهاى نجومی، از فساد ادارى، ارتشاء، تورم افسارگسیخته، بى بضاعتى روز افزون مردم، از رانده شدن ١١ میلیون انسان به زیر خط فقر در عرض ١٠ سال گذشته، از دستمزدهاى ناچیز و بارها زیر خط فقر و هزینه هاى کمرشکن و در یک کلام تباهى میلیونها زندگى انسانى زیر بار فقر تحمیل شده توسط مشتى جنایتکار میلیاردر چگونه میتوان چشم پوشید و خشمگین نشد؟ چگونه میتوان در کشورى ماند که “آرزو” کلمه ایست نامانوس براى صدها هزار کودک کار و خیابان؟

واقعیت این است که این سرگذشت میتواند به سرنوشت میلیونها انسان تبدیل نشود. میتوان با به دست گرفتن قدرت سیاسى و سپردن تقدیر انسانها به اراده و اختیار تمامى شهروندان، زندگى را انسانى کرد.

سخن حکیمانه ایست که میگوید “دنیا همه تاریکى است، مگر آنکه شورى در میان باشد. همه شورها کورند، مگر دانشى باشد. همه دانشها یاوه اند، مگر تلاشى در میان باشد”.

انقلاب زن زندگى آزادى آن شور روشنگرى است که معرفت انسانى را با تلاش میلیونها مردم به ثمر خواهد رساند. انقلاب امروز ایران، آن نور زندگى بخشى است که شور و تلاش برای زندگى انسانی را به نسل جوان ما، به تمامى نسلها، به تمامى مردم بازگردانده است. انقلابى که کرامت انسان و عشق به انسانیت بر پرچم آن با خون نیکاها، ساریناها، محسن شکارى ها و هزاران جان شیفته حک شده است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *