گشت‌های امنیتی “محله‌محور” – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نوشته است که هم‌اکنون برای آنچه احیای “کارکرد‌های مسجد” نامیده می شود، سپاه پاسداران طرح “محله اسلامی”، سازمان تبلیغات اسلامی طرح “امام محله” و حوزه علمیه طرح “مسجد تراز” را در دستور کار دارند.

البته هنوز اجزاى اجرایی کردن این طرح معلوم نیست و بیشتر ملغمه اى از طرح هاى خیالى در مقابله با اعتراضات مردمى است که در ابعاد دهها میلیون نفر به زیر خط فقر رانده شده اند. از سوى دیگر برآمدهاى اجتماعى عمومی و سراسری علیه سیاستهاى “اسلامیزه“ کردن جامعه ایران در چهار دهه گذشته منظما باعث شکست طرح های اینچنینی شده است.

انقلاب زن زندگى آزادى هر دو ویژگى برجسته اعتراضات تقریبا در دهه گذشته را یک جا و به شکلى آشکار در خود به نمایش گذاشته است. از این رو طرح فوق، طرحى شکست خورده محسوب میشود و خصوصا در دل یک انقلاب عظیم اجتماعی با فرمان حکومتى قابل اجرا نیست.

از سوى دیگر، رژیم اسلامى از همان بدو به قدرت رسیدن با ایجاد کمیته ها و بسیج و مساجد به عنوان مراکز جاسوسى در محلات سعى در کنترل شهروندان را داشت و تلاش کرد “فرهنگ اسلامى” اش را بر توده مردم اعمال کند. طرحهایى شکسته خورده و دور از واقعیتها و قوانین حاکم بر رشد یک جامعه مدرن و صنعتى.

از لحاظ هزینه هاى لجستیک نیز چنین طرحهاى “امنیتى” باید اذعان داشت که گرچه رژیم اسلامى براى پا برجا ماندن حاضر به صرف میلیاردها دلار است اما با چنین اقتصاد در هم شکسته و بحران زده ای توان تامین بودجه برای اجرایی کردن چنین طرحهایى را ندارد.

چهل و چهار سال گذشته، شکست “رویاهاى اسلامى” رهبران رژیم را بارها به اثبات رسانده است. جامعه لوله آزمایشگاه نیست و قوانین رشد خود را دنیال میکند. به همان شکل تغییرات فرهنگى و سیاسى تابعى از رشد و تغییرات اقتصادى کشوری و در عصر اینترنت تغییرات جهانى است و با هیچ “دیوار چینى” نمیتوان مانع تسرى آن شد.

این طرح و هزاران طرح حکومتی دیگر به تخت سینه سخت واقعیتهاى اجتماعى ایران برخورده و پیش از اجرا به شکست محکوم شده اند. حجاب برگیران که به سرعت تسرى پیدا میکند، بهترین نمونه براى نشان دادن شکست اسلام و رژیم اسلامى در ایران است. رنسانس اجتماعى و فرهنگى ایران ریشه در مدرنیسم و ایده هاى برابرى طلبانه و آزادیخواهانه اى دارد که در تاریخ معاصر ایران از انقلاب مشروطه تاکنون آهسته و پیوسته در عمق جامعه پیش رفته است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *