از “ابر بحران انرژی” تا ابر بحران حکومتی- محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مرکز پژوهشهای مجلس تایید کرده است که  در صورت ادامه “روند فعلی”، کشور با چالش جدی تری در تامین گاز، بویژه در فصل سرد سال مواجه خواهد شد!

منظور از چالش جدی تر، مقایسه زمستان امسال با زمستان سال گذشته است. سالی که در جریان کمبود گاز طبیعی، گاز تعداد زیادی صنایع و ادارات قطع شد، برای مدتی اداره ها و مدارس زیادی تعطیل شدند و مقامات حکومتی، همانها که در باره “زمستان سخت اروپا” در جریان جنگ اوکراین لاف میزدند، حتی مردم را تهدید کردند که ممکن است گازشان قطع شود.

از نظر مردمی که خود نقشی در “ابر بحران انرژی” ندارند، هم سئوالات و هم پاسخها روشن هستند:

این “ابر بحران انرژی” زندگی کدام بخش جامعه را ویران میکند؟ آن بخشی را که دستمزدشان بارها زیر خط فقر است؛ آن توده های میلیونی که حتی کار پیدا نمی کنند تا درآمدی داشته باشند، آن میلیونها انسانی که از تامین ابتدایی ترین نیازهای زندگی هم  ناتوانند و روشن است که توان تامین هیچ سطحی از افزایش هزینه انرژی را ندارند و هر افزایش هزینه انرژی زندگیشان را مشقت بارتر میکند.

مسبب این “ابر بحران انرژی”، در کشوری که زیر پایش دومین ذخایر گازی جهان خوابیده است کیست؟ جمهوری اسلامی است که به جای سازماندهی ثروتها و امکانات و تخصصها و خلاقیتهای جامعه برای بیشترین بهره برداری از تکنولوژیهای پیشرفته جهانی و تامین انرژی مورد نیاز جامعه، تخصصها و خلاقیتهای جامعه را یا مجبور به ترک کشور کرده است و یا در همین کشور زیر فشار فرهنگی و مذهبی و سیاسی پایمال کرده است. مسبب جمهوری اسلامی است که به جای یک استراتژی کارشناسانه برای تامین انرژی و تامین بودجه کافی برای تحقق آن، ثروت کشور را پای پروژه اتمی و موشک سازی برای ابراز قدرت تروریستی درمنطقه ریخته است.

راه حل این ابر بحران چیست؟ تیشه زدن به ریشه این بحران است. ساقط کردن حکومتی است که مساله اش امنیت انرژی برای جامعه نیست، جنگ با جامعه برای بقای خودش است. مساله اش حل “ابر بحران انرژی” نیست، نجات خودش از ابر بحران حکومتی جاری است. راه حل بحران انرژی وهمه بحرانهای جامعه، ادامه و پیروزی انقلابی است که با پرچم زن زندگی آزادی آغاز شده است. انقلابی که باید جامعه را از اشغال حکومت اسلامی رها کند، منابع سرشار و انساندوستی و خلاقیت و تخصص و انرژی میلونها شهروند را برای ساختن یک زندگی انسانی، یک دنیای بهتر به میدان بیاورد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *