فقر و ثروت در جهان و ایران – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۶۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بر اساس اطلاعات نشریه “بلومبرگ”، ۵۰۰ میلیاردر برتر جهان، ۸۵۲ میلیارد دلار را در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ بر ثروت خود افزودند. چند سال پیش هم آکسفام گزارش داده بود که ۲۶ نفر فوق‌ثروتمند برتر جهان به اندازه نصف جمعیت جهان ثروت دارند!

با این حساب، آیا واقعا مبلغین سرمایه داری حق ندارند بگویند سرمایه داری نظام “فرصتهای طلایی” است؟!

منظور از ثروت چیست؟ دلار، یورو یا هر اسکناس و هرنوع پول؟ اسکناس و پول را نه میشود خورد، نه میشود پوشید، نه میشود به عنوان سرپناه از آن استفاده کرد، نه میشود با آن دردی را درمان کرد و نه میشود با آن تفریح کرد. پول نماد ثروت واقعی مثل غذا و دارو و مسکن و لباس و خانه و ملک و باغ و زمین و ماشین و کشتی و انواع وسایل تفریح و غیره است . افزایش ۸۵۲ میلیارد دلار ثروت ابر ثروتمندان به سادگی یعنی تملک و کنترل اقلیتی کوچک بر ثروت و امکانات متعلق به میلیاردها انسان.

روی دیگر تمرکز این ثروت نجومی در دست یک اقلیت سرمایه دار یعنی محرومیت اکثریت عظیم مردم از آن. یعنی “بحران گرسنگی فزاینده” در جهان؛ یعنی بحرانی که “صندوق نجات کودکان و برنامه بین‌المللی” چندی پیش در بیانه ای به این صورت منعکس کرد: ” ۳۴۵ میلیون نفر در حال تجربه گرسنگی حاد هستند که این رقم از سال ۲۰۱۹ بیش از دو برابر شده است”. این ارقام در زندگی واقعی یعنی مردن یک انسان در هر چهار ثانیه به خاطر گرسنگی!

یکی از نمونه های برجسته این دره عمیق میان اقلیت سوپرمیلیاردر و اکثریت فقر زده، میان ثروت نجومی و فلاکت عمومی، ایران تحت سلطه جمهوری اسلامی است.

بیست سال پیش مجله فوربز ثروت اسدالله عسگراولادی را حدودا ۸ میلیارد دلار تخمین زده بود. تازه او خود را “بازرگان کوچکی”میدانست که مشغول کار “خیر” صادرات زیره و پسته و خشکبار به کشورها از جمله “شیطان بزرگ” یعنی آمریکا بود.

ثروت نجومی طبقه ای که عسگراولادی فقط یک عضوش است، یعنی محرومیت اکثریت عظیم از این ثروت، اکثریتی که در میانشان کم نیستند انسانهایی که نگران نان شب فرزندانشان هستند. بنا بر گزارش مرکز پژوهشهای مجلس اسلامی، حدود ۲۵ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی میکنند.

انقلابی که در ایران آغاز شده است گامهای سنگینش برای پایان دادن به این فاصله فاحش طبقاتی را برداشته است. گامهایی که در اولین ایستگاه میخواهد جمهوری اسلامی را له کند. گامهایی که بی تردید ادامه خواهد یافت.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *