نیلوفر حامدی: پیروز در دوئل نابرابر – خلیل کیوان

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دومین و آخرین جلسه دادگاه نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق که وضعیت مهسا امینی (ژینا) را گزارش کرده بود، سه شنبه سوم مرداد پس از ۳۰۷ روز حبس بطور غیر علنی برگزار شد. طی روزهای آینده حکم وی نیز صادر خواهد شد. دادگاه الهه محمدی خبرنگار روزنامه میهن هم با اتهامات مشابهی قرار است امروز چهارشنبه چهارم مرداد برگزار شود. به گفته محمد حسین آجرلو همسر نیلوفر، او در دادگاه گفته است: “به عملکردم بعنوان روزنامه نگار افتخار میکنم.”

بیش از ده ماه نیلوفر را به جرم بیان حقیقت به بند کشیدند، او را تحت فشار گذاشتند، بیدادگاهی هم برایش بر پا کردند و قرار است حکمی هم برایش صادر کنند. عزم کرده بودند که این خبرنگار شریف را از بیان کردن حقیقت پشیمان کنند، او را به کرنش وا دارند و از این رهگذر روزنامه نگاران دیگر را مرعوب کنند. میخواهند جلوی نشر حقایق را بگیرند تا امپراطوری دروغ شان را سر پا نگه دارند. پاسخ نیلوفر اما محاسباتشان را بر هم زد. پیروز این بیدادگاه نیلوفر بود. نیلوفر در یک دوئل نابرابر بر دستگاه قضا غلبه کرد.

در این میان اما  یکبار دیگر بر یک حقیقت پایه ای تاکید شد. این حقیقت که عملکرد دستگاه قضا در هر جامعه ای با میزان عدالت و حرمت انسان در آن جامعه رابطه دارد. یکبار دیگر معلوم شد که نزد دستگاه فاسد امنیتی- قضایی جمهوری اسلامی بیان حقیقت هم جرم است.

یکی از مشخصه های جامعه آزاد، آزادی مطبوعات آن کشور است. میزان آزادی روزنامه نگاران در هر جامعه ای رابطه مستقیمی با اندازه فساد در آن کشور دارد. هر چقدر روزنامه نگاران آزاد باشند درجه فساد در جامعه کمتر است. این رفتار جمهوری اسلامی با نیلوفر حامدی و الهه محمدی که جرمشان بیان حقیقت است روی دیگر فساد گسترده و سازمانیافته در جمهوری اسلام است.

ایستادگی نیلوفر حامدی، سپیده قلیان، توماج صالحی و ده ها نام آشنای دیگر انقلاب زن زندگی آزادی و هزاران اسیر گمنام جنبش مهسا هر کدام بنحوی روح این دوره را بیان میکنند. اینها همه علائم و نشانه های جامعه ای است که بپا خاسته و عزم کرده است که کار حکومت را یکسره کند. هیچ چیز به قبل از جنبش مهسا باز نخواهد گشت.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *