مکاتبه درباره “قتل عام” های افغانستانی ها در ایران – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۴۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

این یادداشت حاصل رد و بدل شدن دو دیدگاه متفاوت در مورد حضور افغانستانی های مقیم ایران است. هر چند نظرات این خواننده که در تماس مداوم با هم هستیم بیانگر شخصیت مهربان او نیست اما از یک واقعیت تلخ پرده بر میدارد. علیرغم ضدیت آشکار این دوست عزیز با رژیم، فضایی که جمهوری اسلامی علیه افغانستانی های مقیم ایران بوجود آورده در شکل دادن به بینش او بی تاثیر نبوده است. دلیل ساده این است که انسان محوری و تقدم اصول جهانشمول انسانی به اندازه کافی در ذهن و عمل روزمره ما نقش نبسته است. وقتی انسان به قوم و قبیله و هم استانی، هم لهجه ای، هم ملیتی، هم دینی و هم زبانی تقلیل یابد، آنگاه هویت انسانی ضربه پذیر می شود. در شرایط عادی این تعرض به انسانیت می تواند در قالب گفت و گو و تبلیغات و توهین و آرزوی مرگ گروهی از انسانها بیان شود و در موقعیتی متفاوت، با به قدرت رسیدن گروه های فاشیست و قوم پرست و ضد انسان به پاکسازی و قتل عام ملی و قومی و دینی منجر شود. آمارهای نسل کشی به وفور موجود است. رواندا یک نمونه است. یوگسلاوی سابق نمونه دوم و میانمار هم نمونه متاخر تر آن است.

جمهوری اسلامی زیر ضربات خرد کننده انقلاب زیبای زن زندگی آزادی درحال فعال کردن ویروس خفته و خطرناک قوم پرستی و “افغانی هراسی” است تا شاید بتواند توجه جامعه را از این انقلاب منحرف کنند. آیا این نقشه شوم و خطر ناک می گیرد و بخشی از مردم ایران فریب این حکومت و همپالگی های ناسیونال فاشیست و طرفدار تاج و تخت را می خورند؟ از نظر من چنین نخواهد شد هر چند که بر پیکر جامعه زخم های زشتی از برتری طلبی ناسیونالیستی و “بیگانه ستیزی ” رویت خواهد شد. با هم این مکالمه را دنبال کنیم.

ونوس: آمار قتل و جنایت افعان ها درایران زیاد شده. روزی نیست که فاجعه ای بدست افاغنه انجام نگیرد. خانواده ای درکاشان به (یک افغانستانی) اتاق دادند که زندگی کند. بعد از مدتی مرد و پسر خونه رو کشتن، بمادر و دختر تجاوز کردند و آنهاها را هم بقتل رساندند. خبر بعدی پنجاه روز تجاوز افغانی ها به دختر ایرانی.

مادر این دختر می‌گوید‌: بچه‌ام‌ را نابود کرده‌اند. در مدت‌ ۵۰ روز هر شب‌ و هر ساعت‌ او را به‌ یک‌ نفر می‌دادند و پول‌ می‌گرفتند، همه‌ آنها افغانی‌ بودند. به کمپین پاکسازی ایران از افغانیها حتما بپیوندید و دوستان و آشنایان رو اضافه کنید.

کیوان جاوید: تبلیغات هدفمند ضد مهاجرین افغانستانی مقیم ایران از طرف حکومت اسلامی علیه انقلاب زن زندگی آزادی سازماندهی شده است و توسط جریانات سلطنت طلب و بخشا افراد ناآگاه تبلیغ می شود. افغانستانی های مقیم ایران بی حقوق ترین و سرکوب شده ترین و رنج کشیده ترین انسانهایی هستند که در فقر و بی حقوقی مطلق اسیر دست حکومت اند.

فهمیدن این موضوع کار دشواری نیست، اگر انسان و انسان‌دوستی محور فکر و عمل ما باشد. وقتی انسان به خون و خاک و رنگ پوست و تعصبات قومی و مذهبی تنزل یابد آنگاه انسانیت از وجود ما رخت بر می‌بندد و غم و درد دیگران مایه خوشی و جشن و شادی می شود.

ونوس: ولی ملت ایران با آن همه دردی که از رژیم دارد دیگر توان جنایت های افاغنه را نخواهند داشت. ملت ایران ملت مهربانی است. درد ما درد آمدن و ماندن آن قوم نیست. درد جنایت هایی هست که از بدو ورودشان، همه روزه اتفاق می افتد. جان خانواده ها و جوانان و نوجوانان و دختران و زنان در خطر است. اگر مثل یک انسان رفتار کنند نور چشم ما و عزیز دل ما هستند. بمانند و مثل یک انسان زندگی کنند و ملت هم کمکشان میکند. ما از تبار پارس هستیم، ما مهمان نوازیم، ما از تبعیض نژادی بیزاریم. ولی نمیشود این همه جنایت را تحمل کرد.

کیوان جاوید: ونوس جان! دردی که رژیم به جان ما انداخته را نباید به پای مردمی نوشت که حتی اجازه تردد در کشور ندارند و اگر یک ایرانی حقشان را بخورد و مزد ناچیزش را ندهد حق شکایت از کارفرما یا صاحب کار را ندارند. دردی که حکومت به جان ما انداخته را نباید به پای مردمی نوشت که از همان حقوق قانونی ناچیز شهروندان ایرانی هم محروم هستند. هنوز اگر زن ایرانی با مرد افغانستانی ازدواج کند به بچه اش شناسنامه تعلق نمی گیرد و حق مدرسه رفتن ندارد. کارت بانکی و گواهینامه رانندگی و خرید خانه و داشتن حساب بانکی و … پیشکش. می گویی نژاد پرست نیستی، خوشحالم که چنین می گویی اما با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود. باید این امر انسانی را در عمل نشان داد. این نگاه تو که می گویی اگر آنها خوب باشند شما هم با آنها مهربان خواهید بود یک نگاه برده دارانه به انسان است. آدمها باید حقوق شهروندی برابر داشته باشند. مهربانی من و تو خوب است اما اگر آنها قانونا حق زندگی و کار و تحصیل نداشته باشند هر بار که من و شما حوصله مان سر برود به جان آنها می افتیم و انتقام بدبختی هایمان را از آنها می گیریم. اینکه خودت را از تبار پارس میدانی و مهمان نوازی را از این نژاد آموخته ای امر شخصی خودت است اما فکر نمی کنم بعد از این همه ادغام و درهم تنیدگی ژنتیکی ایرانیان با “تبار” عرب و مغول و ترک و افغان و … دیگر چیزی از “تبار پارس” در ما باقی مانده باشد. تبار ما همان تبار انسان است و بس. بهرحال تا جایی که من تاریخ را مطالعه کردم شاهان ایران نیز در کشور گشایی های خود کارنامه ای جز قتل و جنایت و تاراج نداشته اند. کشورها را با شمشیر فتح می کردند نه با گل و گلاب. در ضمن اگر ممکن است نشان بده که آمار این همه قتل و جنایت در کدام منبع مستقل و قابل اعتماد درج می شود. لااقل در بی بی سی و رادیو آمریکا و رادیو فرانسه و رادیو دویچه وله یا حتی تلویزیون ایران اینترنشنال و … خبری از این موج خیالی جرم و جنایت افغانستانی ها در ایران نیست. این داستان بیشتر شبیه همان حکایت های آخوندها بالای منبر است که باعث خنده هر انسانی می شود که یک جو عقل در سر دارند.

ضمنا بیاد داشته باش افرادی مثل من و دخترت نیز به اروپا پناهنده شدیم اما حالا شهروند متساوی الحقوق هستیم و از همه حقوق شهروندی برابر برخوردار هستیم. آیا برایت پذیرفتنی است که قانونا با ما همانطور برخورد شود که حکومت اسلامی با مهاجرین افغانستانی در ایران برخورد می کند؟ بیان این نکته شاید خالی از لطف نباشد که نخست وزیر انگلیس یک “هندی تبار” و شهردار لندن هم یک “پاکستانی تبار” است. من و دخترت هم قانونا حق داریم به هر مقامی دست پیدا کنیم. همین حالا ایرانیان در پارلمان های همه کشورهای اروپا نماینده و صاحب مقام های دولتی هستند. اگر خلافی هم بکنند مثل بقیه محاکمه می شوند. نه کمتر و نه بیشتر.

ونوس: ۲۰سال است که یک افغانی در ساختمان برادرم هست و اهالی ساختمان یک سوئیت در اختیارش گذاشته اند. تمام ساکنان عاشق این مهاجر هستند حتی کارهای بانکی اهالی ساختمان را نیز انجام میدهد اما از روزی که اینها آمدند همه روزه اثفاق های وحشتناکی بوقوع می پیوندد. من به هیچ وجه قبول ندارم که سلطنت طلب ها تبلیغات زهرآگین می کنند و با رژیم منحوس خونخوار در این نع تبلیغات هم پیمان هستند.

آنجا از روی قانون رفتار می کنند متاسفانه ما این جا قانون نداریم. شما انسانهای فرهیخته و آگاه و باسواد هستید که هرگز دست به چنین کارهایی نمی زنند. اگر مهاجری در کشورهای پیشرفته خطا کند قانون هست و پیگیری می کند و در نتیجه جنایت روز بروز کمتر خواهد شد. ولی اینجا از بی قانونی غوغا یی است و هیچ توجهی به این همه جنایت نمی شود. نخبگان و آگاهان و فرهیختگان از ایران رفتند ولی متاسفانه واردات ما یک مشت قاتل هستند که رژیم فاسد نعلین پوش حوزوی بیسواد و مزدور آدمکش از اینها حمایت میکند. مقصر اصلی ما خامنه ای و مزدورانش هستند. ننگشان باد. متنفرم از این قوم بی ریشه بیدادگر.

کیوان جاوید: در ایران هم قانون هست اما قانون ضد بشری که علیه هر چیزی که بویی از انسانیت داشته باشد عمل می کند. در مورد مهاجرین هم یک قانون هست که آنها را بعنوان بشر به رسمیت نمی شناسد. یک لحظه فکر کنیم که از فردا هیچ مهاجری در ایران نباشد. آیا قتل و جنایت و تن فروشی و قتل ناموسی و فقر و فلاکت کم می شود؟ خُب مهاجرین هم بخشی از همین مردمند، بد و خوب مثل همه مردم. اما ریشه این همه بدبختی را باید دید. آن اقلیت خون آشام میلیاردر که کودک ۱۰ ساله ای مثل کیان و دختر ۱۶ ساله ای مثل نیکا را به قتل می رساند و جان مهسا را بخاطر رعایت نکردن حجاب لعنتی می گیرد را فراموش کردیم و ریشه بدبختی را مردمی دیدیم که آه در بساط ندارند تا با ناله سودا کنند. همین حکومت حالا یادش آمده برای اینکه بتواند با انقلاب این مردم مقابله کند از تنفر قومی بهره ببرد تا شاید نگاه مردم به اصل ماجرا منحرف بشود.

ونوس جان در خارج کشور بخش اعظم سایت های سلطنت طلب ها دارند علیه مهاجرین افغانستانی مقیم ایران مسابقه میدهند. مدیای این جماعت پُر است از چنین تبلیغات زهرآگینی. سئوال من از شما این است، اگر همین برخورد را اروپایی ها با من و امثال من بکنند جواب تو چیست؟ صدها باند مواد مخدر وجود دارد که ایرانیانی هم در برخی از آن گروه ها جای دارند اما کسی ایرانیان را مورد تعرض قرار نمی دهد بلکه همان باند ها را مورد حمله قرار میدهد. البته فاشیست های اروپایی هم داریم که معتقدند خون و نژاد اروپایی (آلمانی- انگلیسی- سوئدی…) فرق دارد. اینجا اکثریت مردم بین انسانیت و ملیت تفاوت قائلند.

ونوس: ما از مهاجری صحبت میکنم که قوانین انسانی را زیر پا میگذارد. در هر کجای دنیا که باشد باید محاکمه شود. ولی مهمانی که بطرز فجیعی هموطنم را می کشد نمی توانم تحمل کنم. هیچ ایرانی این درد را تحمل نخواهد کرد.

کیوان جاوید: کدام قوانین انسانی را زیر پا می گذارند؟ قوانین جمهوری اسلامی بویی از انسان و انسانیت نبرده است و چه بهتر که این قوانین ضد بشری زیر پا گذاشته شود. اصلا این همه کشته که در دل این سالها داده ایم و همینطور در این انقلاب زن زندگی آزادی برای زیر پا له کردن همین قوانین است. اینکه هموطنان ما توسط افغانستانی های مقیم ایران قتل عام می شوند از جعلیات رسانه های حکومتی و ناسیونالیست هاست. آمار واقعی، مستدل و بی طرفی در این مورد وجود ندارد. لطفا نگو منبع تسنیم، خبرگزاری فارس یا رسانه های حکومتی هستند. این رسانه ها مثل دستگاه تبلیغاتی هیتلر هستند که علیه کمونیستها و آزادیخواهان و یهودیان آلمانی بکار گرفته شد و یک فاجعه عظیم انسانی بوجود آورد. اینها همان تنفری است که کشور یوگسلاوی را به خون کشید و در رواندا ۱ میلیون کشته برجا گذاشت. باید پشت پرده این تبلیغات خطرناک را دید و بهوش آمد.

امیدوارم با این مکاتبه توانسته باشم سرسوزنی در نگاه این دوست تغییر بوجود آورده باشم. نباید در برابر این نوع تبلیغات کوتاه آمد و زمین را خالی کرد. ما انسانهای آزادیخواه، شریف و برابری طلب بیشماریم و نباید اجازه بدهیم هیچ کس گول این تبلیغات خطرناک و زهرآگین را بخورد. در این زمینه همه ما مسئولیم.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *