بى‌مسكنى و فشارهاى روحى و جسمى آن - سینا پدرام

بی‌مسکنی و فشارهای روحی و جسمی آن – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۵۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

فرامرز توفیقی فعال کارگری در گفتگویی با پایگاه خبری آفتاب گفت: “وقتی امکانات یک زندگی ساده فراهم نیست، چطور کارگران می‌توانند ازدواج کنند و فرزند بیاورند؟ فاصلهٔ چندبرابری دستمزد و هزینه‌های زندگی، گردش امور را برای مجردها سخت کرده چه برسد به متأهل‌ها یا متأهل‌های صاحب فرزند.”

موضوع و معضل مسکن و تبعات ناشی از هزینه‌های سرسام‌آور “خانه‌دار” شدن یک مشکل اساسی در تاریخ معاصر بشری بشمار می‌رود. مسکن به‌عنوان مأمن و محل زندگی از “طبیعی‌ترین” و اولیه‌ترین نیازهای بشری به شمار می‌رود؛ اما آنچه ما با آن مواجه هستیم تبدیل این نیاز طبیعی به یک کالای پر هزینه برای میلیاردها انسان است.

پدیده بی‌مسکنی، بدمسکنی، رانده‌شدن به حاشیه‌های شهر بزرگ با امکانات بسیار کم، هزینه‌های رفت‌وآمد، ترافیک سنگین، استرس و خستگی روحی و جسمی به‌واسطه رفت‌وآمدهای طولانی‌مدت، محدودشدن روابط اجتماعی بین اعضای خانواده و در مجموع کل شهروندان از تبعات گران‌شدن بی‌حدوحصر مسکن در ایران است. از سوی دیگر مشکلات روحی و روانی در بعد اجتماعی را باید به لیست این مشکلات افزود.

هزینه مسکن طبق گزارش‌های مجلس اسلامی، ۷۰ درصد سبد معیشتی خانوارهای کارگری را تشکیل می‌دهد و این در حالی است که قیمت مسکن در ایران در ۵ سال گذشته چندین برابر و مسکن برای میلیون‌ها انسان به یک “کالای” دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

واقعیت این است که بحران مزمن مسکن در ایران و بخصوص در کلان‌شهرها به‌آسانی قابل‌حل است. طبق آمارهای مختلف از جمله آمار رسمی حکومت، حداقل در کلان‌شهرها ما با یک مازاد مسکن روبرو هستیم که در صورت خارج‌کردن این “کالا” از چنگال تاجران و مافیای مسکن که دست در دست رژیم اسلامی به سوداندوزی مشغول هستند، می‌توان پاسخگوی مشکل مسکن بود.

ناگفته پیداست که با وجود ادامه حیات رژیم اسلامی هیچ راه‌حلی برای این مشکل و تمامی تبعات معضل بی‌مسکنی قابل‌تصور نیست. از سوی دیگر، مبارزه اجتماعی و متشکل بر حول مطالباتی مانند دستمزدهای مطابق با سبدهای معیشتی و مسکن مناسب برای همه جامعه راهی است که زندگی بهتر را برای نسل‌های کنونی و آینده ایران می‌تواند تضمین کند. تشکیل سازمان‌ها و تشکل‌هایی که برای این مطالبات مبارزه می‌کنند اولین گام در این راستا به شمار می‌آید.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *