عبداللهیان و تهدید به جنگ - کاظم نیکخواه

عبداللهیان و تهدید به جنگ – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۵۵۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۴ مهر در گفتگو با شبکه الجزیره تهدید کرد که اگر جنگ علیه غزه متوقف نشود، گسترش جبهه‌های جنگ بعید نیست و جمهوری اسلامی نظاره‌گر نخواهد ماند.

اکنون جنگ در غزه زبانه می‌کشد. اسرائیل می‌خواهد به‌تلافی کشتار بی‌رحمانه بیش از ۱۰۰۰ نفر از شهروندانش توسط حماس، کل غزه را اشغال کند و حماس را نابود نماید. بعد از حمله حماس که از روز شنبه شروع شد، اسرائیل به طور بی‌وقفه‌ای غزه را بمباران کرده، ارتشش را در مرز غزه و لبنان به حالت آماده‌باش درآورده و خود را آماده حمله زمینی نموده است. تلفات انسانی این کشاکش بسیار بالاست. شمار کشته‌شدگان در حملات اسرائیل سر به چند هزار می‌زند. صدها هزار نفر آواره شده‌اند و هزاران نفر در پی فرار، در پشت مرز غزه به مصر گرفتار شده‌اند. دارو و امکانات زیستی نیز در غزه شدیداً کمیاب است. روشن است که این جنگ از هر دو طرف ضدمردمی و ضد انسانی است و باید متوقف شود.

اما برای جمهوری اسلامی شعله‌ورشدن جنگ بسیار وسوسه‌کننده است. ازیک‌طرف جرئت واردشدن در جنگ به طور مستقیم را ندارد، و از طرف دیگر سرانش مثل خمینی فکر می‌کنند جنگ نعمت است. چرا که فکر می‌کنند جنگ معضل و مسئله سرنگونی و انقلاب را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و در فضای جنگی می‌توانند سرکوب مخالفان را شدت دهند.

اما این خیال خامی بیش نیست. اولاً در صورت کشیده‌شدن جنگ به ایران، هیچ بخشی از مردم به‌جز بخشی از جریانات ناسیونالیست در کنار حکومت نخواهند ایستاد. برعکس فضای جامعه نشان می‌دهد که مردم علیه آن به اعتراضات و جنبش سرنگونی شدت خواهند داد و نشان خواهند داد که جنگ برای حکومت همیشه “نعمت” نیست. ثانیاً با کشیده‌شدن پای دولت‌های دیگر مثل آمریکا به جنگ، حکومت‌های بحران‌زده‌ای مثل جمهوری اسلامی اولین قربانیانش خواهند بود.

در کل کشتار شهروندان اسرائیلی توسط حماس و عمیق‌تر شدن بحران در منطقه، موقعیت جمهوری اسلامی را بسیار دشوارتر خواهد کرد. همه می‌دانند که جریانات تروریست منطقه از آبشخور حکومت اسلامی تغذیه می‌کنند و موجودیتشان به این حکومت گره‌خورده است؛ بنابراین وقتی که نابودی حماس بروی میز می‌آید، بلافاصله بحث نابودی حکومت اسلامی نیز مطرح خواهد شد. این حکومت در سطح دنیا منفور و منزوی است؛ اما کنارزدن آن برای قدرت‌های بین‌المللی جدی‌تر خواهد شد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *