"دختر تبریز" و پایان عقل الله - سیاوش آذری

“دختر تبریز” و پایان عقل الله – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۵۵۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا بر گزارش رسانه‌ها، رؤیا ذاکری ملقب به “دختر تبریز” که چند روز پیش توسط نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی بازداشت و راهی بیمارستان روانی شده بود روز شنبه ۲۹ مهر به اداره اطلاعات تبریز منتقل گشته است. بنا بر ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی رؤیا ذاکری به‌خاطر عدم رعایت حجاب اجباری مورد یورش مأموران “آمر به معروف” قرار می‌گیرد که در واکنش آغاز به سردادن شعار “مرگ بر خامنه‌ای” می‌کند.

این نخستین باری نیست که رژیم اسلامی منتقدین و مخالفان خود را با “انگ” اختلالات روانی راهی بیمارستان می‌کند. هدف رژیم از چنین عملی تحقیر و شکنجه روحی و جسمی معترضین و زندانیان سیاسی و در هم شکستن روحیه و شخصیت مبارزاتی آنان است. بعلاوه، جرم‌انگاری نارسایی‌ها و بیماری‌های روانی از سویی نشانه عمق ماهیت ضدانسانی رژیم الله و از سویی دیگر بازتاب تلاش رژیم برای تحمیل خود به‌عنوان نرمِ رفتار و کنش متعارف در جامعه است. هدف رژیم نرمالیزه‌کردن و عقلایی جلوه‌دادن تبعیض علیه زنان، آپارتاید جنسی، حجاب اجباری، فقر و فلاکت اقتصادی و اجتماعی، سلب تمامی آزادی‌های مدنی و سیاسی، دخالت در امور اشخاص، تعریف و تعیین کوچک‌ترین گوشه‌های زندگی شهروندان، در یک‌کلام انسان‌زدایی از شهروندان و جامعه است. اما با این رویکردِ رژیم، سیاسی بودن همه چیز در جامعه تحت سیطره جمهوری اسلامی، از جمله “عقل” حاکم بر آن، و در نتیجه غیرمتعارف بودن ماهوی حکومت الله بیش‌ازپیش نمایان می‌گردد.

به یمن بیش از ۴۴ سال مبارزه بی‌وقفه زنان و مردم آزاده و در متن انقلاب زنانه جاری این ترفند رژیم نیز به ضد خود مبدل می‌گردد. اگر انتقال رؤیا ذاکری به بیمارستان روانی تلاشی مذبوحانه در جهت نامعقول جلوه‌دادن مبارزه زنان، جوانان و مردان آزادی‌خواه در راه برپایی جامعه‌ای برابر، آزاد، مرفه و شاد بود، انتقال مجدد وی به وزارت اطلاعات اعتراف روشن رژیم به غیرعقلایی بودن و در نتیجه بی‌ربط بودن موجودیتش به جامعه معاصر ایران است.

جرم‌انگاری مشکلات و اختلالات روانی و حصر مخالفان و معترضان در بیمارستان‌های روح و اعصاب به‌عنوان اعمالی به‌غایت شنیع و ضدانسانی به‌شدت محکوم است. رؤیا ذاکری و دیگر معترضان در بند فوراً و بدون قیدوشرط آزاد باید گردند. پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی خلع‌ید از حکومت الله و به زباله تاریخ سپردن عقل آن نیز خواهد بود.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *