کارگران نفت می‌آیند! - جلیل جلیلی

کارگران نفت می‌آیند! – جلیل جلیلی

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دور جدیدی از جنب‌وجوش نسبتاً گسترده در اعتراض به سطح پایین دستمزدها، وضعیت معیشتی و کاری و دیگر تضییقاتی که در حق آنها می‌شود در میان کارگران صنایع نفت از ماه‌ها پیش شروع شده است.

این اعتراضات و اعتصابات تا کنون از طرف کارکنان مناطق نفت‌خیز جنوب، سکوهای ابوذر منطقه خارک، پالایشگاه نفت و پتروشیمی آبادان، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در سکوهای فروزان، ابوذر و بهرگانسر شرکت فلات قاره، کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، کارکنان عملیاتی شرکت نفت فلات‌قاره در منطقه عملیاتی خارک و منطقه سیری ادامه داشته است. عمده مطالبات این کارگران عبارت بوده‌اند از: حذف کامل سقف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات سال‌های قبل، و اجرای کامل ماده ۱۰ و خروج پیمانکاران و افزایش دستمزدها و امن شدن محیط‌های کار.

این اعتراضات که تاکنون در اشکال تجمع در محل کار، تجمع در دفاتر مدیریت شرکت‌ها، اعتصابات و دست از کار کشیدن‌ها جریان داشته است مطمئناً در ادامه خود منجر به افزایش آگاهی و هوشیاری بیشتر کارگران و متحدتر و متشکل‌تر شدن آنها خواهد شد؛ شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در تاریخ ۲۰ خرداد با انتشار اطلاعیه‌ای تحت عنوان “اعتصاب هزاران نفری ما کارگران پروژه‌ای به کجا رسید؟”، اعتصاب کارگران پروژه‌ای را که از اول اردیبهشت شروع شده بود، مورد ارزیابی قرار داد و نوشت: “این اعتراضات تا همین‌جا دستاوردهای خوبی برایمان داشته است. اولین دستاورد آن متوجه کردن پیمانکاران مفت‌خور و مقامات مسئول به قدرت اعتصاب ما کارگران و به‌پایان‌رسیدن نقطه صبر و تحمل ما در برابر اجحافات و زورگویی‌هایشان است” در این ارزیابی همچنین تأکید شد، “اگر متحد می‌ماندیم می‌توانستیم عقب‌نشینی‌های بیشتر و مهمی تحمیل کنیم.” و از همه کارگران شرکت خواسته شد که برای تصمیم‌گیری‌های جمعی و پیشبرد قدرتمند اعتصابات بعدی در این شورا متشکل شوند.

به امید پیروزی کارکنان نفت در تک‌تک این اعتراضات، متشکل شدن آنها و به میدان آمدن دوباره کارگران نفت به‌عنوان یک نیروی قدرتمند و مؤثر برای به پیروزی رساندن انقلابی که در جریان است.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *