تورم، همزاد رژیم اسلامی - سینا پدرام

تورم، همزاد رژیم اسلامی – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش خبرگزاری‌های مختلف، حمید‌رضا امام‌قلی‌تبار بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران با اشاره به تورم ۴۵ درصدی امسال گفت: “در سال ۸۹ متوسط درآمد کارگران حدود ۳۰۰ دلار بود و در حال حاضر با کاهش ارزش پول متوسط درآمد جامعه کارگری به ۱۰۰ دلار رسیده است؛ بنابراین وضعیت درآمدی جامعه کارگری بسیار خطرناک است.” وی همچنین با اشاره به اینکه دولت همواره دستمزد را باعث تورم می‌دانست افزود که “تورم آن‌طور که مسئولین اعلام می‌کنند کنترل نشد و از ۴۵ درصد عبور کرد. یعنی افزایش مزد باعث تورم نیست.”

تورم یعنی گران‌شدن مایحتاج مردم. تورم یعنی دزدی دولت، حکومت، طبقه حاکمه و غیره از سفره مردم. تورم هیچ نیست، جز اقدامی “اقتصادی” برای حفظ سود سرمایه‌داران. به بیان ساده، آنگاه که انباشت سرمایه کند می‌شود، آنگاه که در انباشت سرمایه و تولید ارزش اضافی که حاصل استثمار نیروی کار کارگران است، وقفه حاصل می‌شود، آنگاه که این کندشدن انباشت سرمایه خود را به شکل “بحران” اقتصادی نشان می‌دهد، سیاست‌های “تورمی” به‌عنوان یکی از ابزارهای دولت‌های سرمایه‌دارانه برای حفظ سود طبقه حاکمه به جلو صحنه رانده می‌شود. فقر گسترده، سفره کوچک و فشارهای جسمی و روحی مضاعف بر روی اکثریت مردم کوتاه‌ترین لیستی است که می‌توان در مورد تأثیرات تورم نگاشت.

همواره پس از تمامی آمار و ارقام مضطرب‌کننده، یک سؤال برجسته می‌شود: “حال چه باید کرد؟” با ادامه حیات این رژیم هیچ امیدی به بهبود وضعیت معیشتی مردم در افق زندگی دیده نمی‌شود. همه معترف هستند که مسئله اقتصاد در ایران “سیاسی” است و به بودونبود رژیم اسلامی مربوط می‌شود.

“منشور حداقلی ۲۰ تشکل کارگری” اقدام لازمی بود برای نشان دادن مطالبات رفاهی و سیاسی جامعه ایران. اما برای تضمین اجرا و ادامه این مطالبات چه قبل و چه بعد از سرنگونی رژیم، جامعه نیاز مبرم به متشکل شدن در تشکل‌ها کارگری و مردمی دارد که بر امر دستیابی مردم به این مطالبات نظارت عملی داشته باشد.

تحزب و متشکل شدن در احزاب انقلابی مانند حزب کمونیست کارگری ایران، یه یک شرط لازم برای پیروزی مردم بر علیه رژیم اسلامی مبدل شده است. احزابی که بخواهند و بتوانند که هم “نه” مردم را نمایندگی کنند و هم مطالبات ۹۹ درصدی‌های جامعه را به‌پیش ببرند.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *