هوای آفتابی انگلیس برای پناهجویان - کیوان جاوید

هوای آفتابی انگلیس برای پناهجویان – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دادگاه عالی بریتانیا روز چهارشنبه ۲۴ آبان حکم کرد که طرح دولت محافظه‌کار این کشور برای انتقال پناهجویان به کشور روآندا “غیرقانونی” بوده است. پیش‌ازاین دادگاه استیناف لندن علیه اعزام پناهجویان به روآندا رأی داده که با مخالفت دولت روبرو شده بود. با رأی دادگاه عالی، این سیاست‌های ضد پناهندگی نقش‌برآب، و دولت محافظه‌کار انگلیس ضربه سنگینی متحمل شد.

رأی اصلی و واقعی علیه این هجوم افسارگسیخته دولت به حق‌وحقوق پناهجویان و دستاوردهای انسانی قوانین پناهندگی، در واقع در خیابان و توسط هزاران شهروند مدافع حقوق انسان و انسان دوستان بی‌شماری که در میدان مبارزه حضور وقفه‌ناپذیری داشتند پیش‌تر صادر شده بود. دادگاه عالی انگلیس فقط بازتاب آن جنبشی بود که با سد کردن راه‌ها حین انتقال پناهجویان به فرودگاه، با تظاهرات و با شکایات قانونی، دولت را به چالش کشیده بودند. دیدن این همبستگی انسانی واقعاً شعف‌انگیز بود که مردم انگلیس چگونه در دفاع از پناهجویان سنگ تمام می‌گذارند.

انسانیت مرز نمی‌شناسد و دولت به‌غایت دست راستی انگلیس به‌سادگی نمی‌تواند از این شکست کمر راست کند. طرح فرستادن پناهجویان به روآندا محور سیاست مهاجرتی دولت محافظه‌کار بود. این شکست نشان داد که بخش وسیعی از مردم انگلیس بر این باورند که صرف‌نظر از اینکه انسان‌ها کجا متولد شده‌اند، حق دارند بدون ترس از شکنجه و زندان و کشته‌شدن، در شرایطی انسانی‌تر زندگی کنند. این حق انسانی توسط مردم بر دولت حاکم دیکته شد و دادگاه عالی انگلیس این حق را به رسمیت شناخت.

سالانه ده‌ها هزار پناهجو، از جمله ایرانیان، از خطرناک‌ترین راه‌های ممکن و عموماً از راه کانال مانش خود را از فرانسه به انگلیس می‌رسانند تا شاید از دست رژیم‌های دیکتاتور و آدمکش و ضد آزادی و ضد زندگی، همچون جمهوری اسلامی جان سالم بدر برند. در این راه پُر مخاطره متأسفانه هرازگاه خبر غرق‌شدن پناهجویانی نیز شنیده می‌شود. اعزام پناهجویان به روآندا جدیدترین طرح مقابله دولت علیه ورود پناهجویان به انگلیس بود.

این نبرد حاوی چند درس بزرگ و ارزشمند است. اول اینکه مبارزه تعیین می‌کند کدام سیاست بر زندگی ما حاکم باشد، و پیام بعدی اینکه انسانیت یک پدیده واحد جهانی است و هویت انسانی مقدم بر همه هویت‌های کاذب است که دشمنان بشریت قصد دارند بر زندگی مردم حاکم کنند. در هوای ابری و بارانی انگلیس خورشید خوش‌بینی درخشیده است.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *