زنان مبارز و جوایز حقوق بشری - آذر پویا

زنان مبارز و جوایز حقوق بشری – آذر پویا

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

طبق گزارشی در سایت خبری رادیو فردا نسرین ستوده وکیل دادگستری در نامه‌ای هنگام حبس در زندان از جزئیات بازداشت خود و تعدادی دیگر از شرکت‌کنندگان در مراسم خاک‌سپاری آرمیتا گراوند نوشته است: وقتی او و سایر بازداشت‌شدگان به دادسرای اوین منتقل شدند آنها “اوین سراسر مردانه و امنیتی” را با موهایشان به “خطر انداخته” بودند. (این زندانی سیاسی خوشبختانه دیروز به قید وثیقه از زندان آزاد شد).

زنان مبارز ایران بیش از ۴ دهه است که نه‌تنها “اوین” بلکه تمام بنیادهای جمهوری زن‌ستیز اسلامی را در معرض “خطر” قرار داده‌اند. زنان با موهایشان، با قدم‌های استوارشان، با بیانیه‌ها و نامه‌های پرشورشان، با فریادهای دادخواهی‌شان و با نه گفتن به تمام قوانین ضدبشری اسلامی، تمام بنیادهای این نظام فاسد و سراسر متحجر را به چالش کشیده‌اند.

در یک سال گذشته جهان شجاعت و بی‌باکی زنان ایران را نه‌تنها مشاهده کرد؛ بلکه تا مقطعی همراه و حامی مبارزات آنها هم شد. بی‌جهت نیست که جوایز بنیادهای حقوق بشری و مدافع حقوق زنان مدتی است به زنان ایران تعلق می‌گیرد.

بعد از اهدای جایزه حقوق بشر کانادا به گوهر عشقی، جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی و جایزه ساخاروف به مهسا امینی از سوی پارلمان اروپا، بنیاد آلمانی آلیس شوارتزر نخستین جایزه “زن قهرمان” را به نسرین ستوده، وکیل دادگستری اهدا کرد. شهردار برلین در بخشی از بیانیه خود به همین مناسبت از مبارزه “زنان شجاع ایران” علیه حجاب اجباری و در راه احقاق حقوقشان ستایش کرده و خواستار “حمایت و همبستگی” با آنها شد.

اعطای این جوایز نه‌تنها نشانه توجه جهانیان به مبارزات مردم ایران به‌ویژه زنان است، بلکه روشن است که زنان آزادی‌خواه ایران نشان داده‌اند که شایسته داشتن بیشترین آزادی‌ها و حرمت انسانی هستند و تا رسیدن به خواست‌هایشان از پای نخواهند نشست.

فراموش نکنیم که در این میان زنان زیاد دیگری نیز شایسته بیشترین و باارزش‌ترین جوایز هستند. زینب جلالیان زندانی محکوم به حبس ابد با ۱۶ سال زندان بدون یک روز مرخصی، مریم اکبری منفرد با ۱۴ سال زندان بدون مرخصی، سپیده قلیان با شجاعت غیرقابل‌وصفش، گل‌رخ ایرائی و صدها زن ناشناس دیگری که سال‌هاست اسیر سیاه‌چال‌های جمهوری اسلامی هستند که شاید نه اسمشان جایی منعکس شده و نه حتی صدایشان شنیده شده است. ما مردم قهرمانانمان را فراموش نکرده و در فردای آزادی، مقدم این عزیزان را گل‌باران خواهیم کرد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *