زندانیان سیاسی در استکهلم جایزه می‌گیرند - سوسن صابری

زندانیان سیاسی در استکهلم جایزه می‌گیرند – سوسن صابری

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

۱۵ ژانویه (۲۵ دی‌ماه) پنجاه و نهمین مراسم سالانه سوسک طلایی (Guldbagge معادل اسکار در سوئد) برای اعطای جایزه به سینماگران در استکهلم برگزار شد. در بین برندگان، مارال نصیری بازیگر مقیم سوئد، از بین چهار کاندید، جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول را به‌خاطر بازی در فیلم دشمن (motståndare) به کارگردانی میلاد عالمی دریافت کرد. وی نام زندانیان سیاسی را روی بدنش نوشته بود که توجه زیادی را به خود جلب کرد. هنگام دریافت جایزه گفت: “من اسامی ۷۱ زندانی سیاسی در ایران را روی بدنم نوشته‌ام. چند ماه ابتدای زندگی‌ام در زندان بودم و زندانیان سیاسی برای نجاتم دست به اعتصاب‌غذا زدند و به همین خاطر من الان اینجا هستم.” و در انتها جایزه‌اش را به معترضین و به زندانیان سیاسی در ایران تقدیم کرد.

مارال نصیری با این حرکت مهم و با ارزشش مسئله زندانیان سیاسی در جمهوری اسلامی را یکبار دیگر در سطح میلیونی در جامعه سوئد و جهان و این بار از تریبون یک مراسم پربیننده و مهم هنری طرح کرد و صدای آنها شد. بار دیگر توجه مردم جهان به زندان‌ها و سرکوب در ایران معطوف شد. آن شب سپیده قلیان، توماج صالحی، مجاهد کورکور، رضا رسایی، پژمان فاتحی، وفا آذربار، محمد فرامرزی و بقیه آن ۷۱ نفر زندانی سیاسی و حتی آنها که نامشان روی بدن مارال نوشته نشده بود، همگی در سالن مراسم باشکوه اعطای جوایز حضور داشتند.

مارال با طرح اینکه در ماه‌های اول زندگی در زندان به سر می‌برده نیز عمق جنایت‌کار بودن جمهوری اسلامی را به‌خاطر نگه‌داشتن یک نوزاد در زندان در مقابل وجدان بیدار جهانیان قرار داد. کودک شیرخواره‌ای که به دلیل خشک‌شدن شیر مادرش، زندانی سیاسی اسیر در اوین، از گرسنگی روبه‌مرگ بوده و در نتیجه اعتصاب‌غذای اعتراضی سایر زنان زندانی موقتاً با مرخصی چندروزه آزاد می‌شود. وی با تقدیم‌کردن جایزه‌اش به زندانیان سیاسی در ایران نشان داد که مبارزه برای رسیدن به جامعه‌ای آزاد و عاری از زندان و زندانی سیاسی به انحای مختلف و در اقصی‌نقاط این کره خاکی همچنان ادامه دارد.

این حرکت قطعاً به جنبش اعتراضی با خواست آزادی کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی، به‌ویژه این روزها که کارزار علیه مجازات اعدام و احکام اعدام در داخل و خارج ایران با قدرت در جریان است، کمک می‌کند. با قدردانی از مارال نصیری عزیز باید امیدوار بود که تعداد بیشتری از هنرمندان، از این فرصت‌ها و تریبون‌ها به نفع مبارزه مردم و تقویت انقلاب زن زندگی آزادی استفاده کنند.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *