پروژه مسکن مهر و رژیم اسلامی سرمایه - سیاوش آذری

پروژه مسکن مهر و رژیم اسلامی سرمایه – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

جلیل محبت‌خواه مدیرعامل عمران پردیس گفت که برخی از پیمانکاران مسکن مهر با پول متقاضیان مسکن به‌جای پیشبرد پروژه‌ها برای خود خانه و خودرو خریدند. وی همچنین اضافه کرد که درگذشته برخی پیمانکاران پروژه مسکن مهر پول را پیش‌پیش دریافت می‌کردند؛ اما به‌جای تزریق آن به پروژه‌های عمرانی برای خود خانه و ماشین می‌خریدند.

این خبر از دو نظر حائز اهمیت است: آشکارساختن یک گرایش عمومی در روابط تولید سرمایه‌داری؛ برملا ساختن جوهر اقتصاد همیشه بحران‌زده رژیم اسلامی.

یک گرایش عمومی در سیستم سرمایه داری تصاحب هر نوع ارزش و یا ثروت تولید شده چه در داخل و چه در خارج از رابطه کار مزدی، توسط سرمایه است. برای نمونه سرمایه، پولی برای افزایش بهره‌وری نیروی کار حاصل از تعاون کارگران پرداخت نمی‌کند و آن را به‌عنوان “هدیه‌ای مجانی” به تملک خود در می‌آورد. تصاحب محصولات کار خانگی (که معمولاً به زنان محول می‌گردد) نیز ازاین‌دست است. از این منظر اقتصاد سرمایه‌داری اسلامی نیز تابع همین گرایش است.

از سویی دیگر، در دوره‌های بحران اقتصادی این گرایش عمومی سرمایه در اشکالی “افراطی‌تر” نمایان می‌شود. دولت که در دوره‌های متعارف انباشت سرمایه به‌مثابه “دولت همگان” ظاهر می‌گردد، منطبق با جوهر طبقاتی خویش، به‌عنوان ابزار سرمایه برای فرونشاندن بحران، از جمله از طریق تسویه سرمایه‌های “بد” و “نامولد” و تصاحب ثروت و منابع عمومی به نفع سرمایه‌های “مولد” و حتی تعلیق “حق مقدس” مالکیت خصوصی عمل می‌کند. تخصیص ده‌ها میلیارد دلار به بخش‌های مختلف سرمایه در پی بحران ۲۰۰۷ در ایالات متحده توسط دولت آمریکا در ازای خانه‌خرابی میلیون‌ها شهروند عادی که حتی خانه‌های قسطی خود را از دست دادند یکی از نمونه‌های معاصر حرکت سرمایه و دولتش در ادوار بحرانی است.

به این معنی، رژیم اسلامی که از بدو روی کار آمدنش به‌عنوان ابزار زورگیری و چپاول ثروت عمومی و تحمیل فقر و فلاکت به بخش اعظم جامعه عمل کرده است رژیم سرمایه در دوره بحران و نشانه بحران مزمن سرمایه‌داری و عامل استمرار و تشدید این بحران است. سرکوب، زندان، شکنجه، اعدام و توسل به خشونت عریان و پایمال‌کردن پایه‌ای‌ترین حقوق انسانی شکل ضروری تظاهر سیاسی این بحران مزمن است. آزادی، برابری و رفاه و حل ریشه‌ای مشکلات مردم از جمله مشکل مسکن مستلزم درهم‌کوبیدن رژیم و سیستم سرمایه‌داری اسلامی است.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *