داخل خانه، بیرون خانه، هر دو آلوده است! - سینا پدرام

داخل خانه، بیرون خانه، هر دو آلوده است! – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

تحقیقات نشان می‌دهد که هوای داخل منازل می‌تواند آلوده‌تر از هوای بیرون باشد. بر اساس تحقیقات جدید این آلودگی می‌تواند به بیش از ۳,۵ برابر آلودگی بیرون از خانه نیز برسد.

قبل از هر چیز باید یک نکته را روشن کنم که این تحقیقات بیشتر در شهرهای اروپایی و بخصوص شمال لندن با کیفیت هوای به‌مراتب بهتر از کلان‌شهرهای ایران انجام شده است. واقعیت هولناکی در ایران در حال اتفاق است که وضعیت محیط‌زیست را بسیار پیچیده‌تر کرده است. قطعاً وضعیت محیط‌زیست در ایران قابل‌مقایسه با کشورهای اروپایی نیست. کمتر روزی در ایران می‌توان یافت که رسانه‌های داخلی خبری از آلودگی‌های مختلف محیط زیستی گزارش نکنند.

به‌عنوان‌مثال گزارش شده است که وزارت نفت به دولت نامه نوشته است که زمان اجرای استانداردهای سوخت تا سال ۱۴۰۷ به تعویق بیفتد. به‌عبارت‌دیگر برای ۵ سال دیگر سوخت‌های غیراستاندارد با درجه آلایش بسیار بالاتر از دولت درخواست شده است.

خبر آلودگی آب‌های زیر زمینی و کشاورزی مناطق شهرستان مراغه توسط شرکت کاوه سودا نیز از خبرهای مهم چند ساله منطقه به شمار می‌رود. از سوی دیگر، اعتراض مردم قره قشلاق سلماس بر علیه ایجاد یک کارخانه و شعبه دیگر از شرکت “کاوه سودا” با دستگیری ۷۰ نفر سرکوب شد.

رویکرد رژیم اسلامی و اعوان‌وانصار میلیاردر آن به منابع طبیعی یک رویکرد غارتگرانه، مخرب و کاملاً ضدانسانی است. استفاده از منابع طبیعی در رژیم اسلامی فقط یک هدف را دنبال می‌کند و آن پر کردن جیب رژیمی‌ها و میلیاردرهای دوروبر حکومت است.

در آن‌سوی این بحران محیط زیستی، میلیون‌ها شهروند قرار دارند که زندگی‌شان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مورد مخاطره قرار گرفته است. طبقات پایین جامعه از بحران‌های محیط زیستی آسیب بیشتری می‌بینند. ازاین‌رو، بحران‌های محیط زیستی که در سطح منطقه‌ای ناشی از حاکمیت یک رژیم غارتگر سرمایه‌داری در ایران است، به یک موضوع جنبش سرنگونی تبدیل خواهد شد. ابعاد و وسعت جنبش محیط‌زیست در ایران بستگی مستقیم به ابعاد فجایع آتی دارد. به این اعتبار جنبش‌های اعتراضی ضد رژیمی محیط زیستی در ابعاد وسیع نه‌تنها دور از انتظار نیست؛ بلکه یک واقعیت سیاسی روزافزون در ایران خواهد بود. گسترش، افق و عمومی شدن این نوع اعتراضات به نقش فعالین این جنبش‌ها و توجه ویژه احزاب سیاسی انقلابی منوط است.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *