درباره سفر ندا النشیف به ایران - حسن صالحی

درباره سفر ندا النشیف به ایران – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ندا النشیف معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار است برای بررسی موضوع زنان و اعدام ها روز سوم فوریه به ایران سفر کند. خبر این سفر واکنش های زیادی را برانگیخته است. برخی خواسته اند که خانم ندا النشیف از این سفر صرف نظر کند چرا که “این سفر در چنین زمانی باعث سوء استفاده تبلیغاتی و پروپاگاندای جمهوری اسلامی خواهد شد”. عده ای دیگر ضمن ابراز این نگرانی گفته اند که حالا که به ایران سفر می کنید به ملاقات با زندانیان سیاسی در زندانهای مختلف بروید و با خانواده های دادخواه دیدار داشته باشد و حجاب هم به سر نکنید. در همین حال مادران چهار زندانی سیاسی محکوم به اعدام، ‎محسن مظلوم، ‎پژمان فاتحی، وفا اذر بار و‎هژیرفرامرزی با نوشتن نامه‌ای سرگشاده خطاب به ‎وی خواستار کمک او برای جلوگیری از اعدام فرزندان خود و دیگر زندانیان محکوم به اعدام در ایران شده اند.

اعتراض به سفر ندا النشیف نه تنها هیچگونه موضوعیتی ندارد بلکه باید از این سفر استقبال کرد. مسئله اصلی این است که خانم النشیف در این سفر چه خواهد کرد و چه گزارشی خواهد نوشت.

دیدار با مدافعین حقوق زنان در ایران و با زندانیان سیاسی و بخصوص زنان قهرمانی که در اوین در اعتراض به اعدامها در اعتصاب غذا هستند توسط خانم النشیف اهمیت زیادی دارد. وی همچنین باید تلاش کند با خانواده های دادخواه، مادرانی که عزیزانشان در زندانهای جمهوری اسلامی کشته شده اند و یا در خطر قریب الوقوع اعدام قرار دارند و بازماندگان کسانی که در جنایت عامدانه سرنگون کردن پرواز PS-752 به قتل رسیدند دیدار داشته باشد و پای صحبت آنها بنشیند. اگر جمهوری اسلامی مانع این امر شود این موضوع طبعا باید در گزارش وی انعکاس یابد.

در زمانی که “حقوق بشر” در ایران روزانه و در نزد انظار جهانی مورد نقض خشن و آشکار قرار می گیرد، اثبات اینکه جمهوری اسلامی ضد “حقوق بشر” و یا بهتر بگوییم ضد انسان است کار دشواری نیست. سازمان عفو بین الملل طی چند گزارش تکان دهنده بسیاری از جنایات رژیم را ثبت کرده است. با این حال سفر ندا النشیف به ایران می تواند با انعکاس ابعاد جنایت حکومتی در ایران جمهوری اسلامی را تحت فشار بگذارد. برای همین است که تاکنون جمهوری اسلامی با انجام چنین سفرهایی مخالفت داشته است. انتظار ما این است که نتیجه چنین سفری نه فقط به محکومیت جمهوری اسلامی بلکه به بایکوت این رژیم به خاطر جنایت علیه بشریت منجر شود.

 

سردبیر این شماره:کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *