جدال علیه اعدام، جدال برای سرنگونی - اصغر کریمی

جدال علیه اعدام، جدال برای سرنگونی – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

تحرک بیسابقه‌ای علیه اعدام، این قتل عمد دولتی، در داخل و خارج کشور شکل گرفته است. در خارج کشور کارزار وسیعی شروع شده و در روزهای گذشته در بیش از ۴۰ شهر تجمعات اعتراضی علیه اعدام برگزار شد و دهها تجمع دیگر نیز فراخوان داده شده است. اعلام اعتصاب غذای یک روزه توسط ۶۱ زن زندانی سیاسی بدنبال اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی نقطه عطف دیگری در جنبش علیه اعدام بود که با حمایت و استقبال گسترده‌ای از طرف فعالین کارگری و معلمان، زندانیان سیاسی سابق و خانواده‌های دادخواه و هنرمندان و غیره مواجه شد. در روزهای قبل از آن تشکل‌های مردمی از شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان تا ۱۷ تشکل دانشجویان، از ده تشکل کارگران و بازنشستگان و دادخواهان تا کانون نویسندگان و بسیاری از فعالین سیاسی و اجتماعی بیانیه‌های قاطعی علیه اعدام منتشر کردند. این تحرکات انعکاس وسیعی در رسانه‌ها یافت و در پارلمان‌های کشورهای غربی نیز تحرک تازه‌ای را دامن زد. از جمله بیش از صد نفر از سناتورهای فرانسه خواهان توقف اعدام در ایران شدند.

این تحرکات نه تنها علیه اعدام، این قتل وحشیانه دولتی، بلکه بسیار فراتر از آن است. این ادامه انقلابی است که از شهریور سال قبل با شعار زن زندگی آزادی جامعه را وارد دوران تازه‌ای کرد. مردمی که از سرکوب و بیحقوقی، فقر، فساد، شکنجه و اعدام، ماجراجویی‌های تروریستی حکومت در منطقه و از همه چیز این نظام متنفرند، با بیان خشم و انزجار علیه اعدام عزیزان خود، کل حکومت را نشانه گرفته‌اند. این به آگاهی عمومی جامعه، و نه فقط فعالین، تبدیل شده است که اعدام به منظور بقای حکومت و برای جلوگیری از بلند شدن مجدد مردم است. و مردم تصمیم گرفته‌اند که همانطور که سنگر مهم حجاب را در هم کوبیدند این ابزار سرکوب را نیز از کار بیندازند. این یک مبارزه مهم برای در هم شکستن یک ستون‌ اصلی حکومت است.

این تحرکات مقدمه جنبش تعرضی دیگری علیه حکومت و بنیادهای آن است. نشان میدهد که جامعه روی پاشنه ایستاده است تا در هر فرصتی بپا خیزد و بساط حکومت جانیان را در هم بپیچد. باید این جنبش را با تمام قوا تقویت کرد. این جنبش قادر است ماشین آدمکشی حکومت را فلج کند و بار دیگر خیزش انقلابی برای سرنگونی حکومت را شعله‌ور سازد.

 

سردبیر این شماره:کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *