آپارتاید جنسیتی در ایران و نامه به سازمان ملل - کیوان جاوید

آپارتاید جنسیتی در ایران و نامه به سازمان ملل – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

نرگس محمدی در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر تبعیض جنسی علیه زنان در ایران خواستار “جرم‌انگاری آپارتاید جنسی و جنسیتی” شد.

به مدت ۴۵ سال (۵۴۰ ماه یا ۱۹۷ هزار و صد روز) است ما هر آنچه که نرگس محمدی خطاب به دبیرکل سازمان ملل گفته است را با همه ذرات وجود خود حس می‌کنیم. زنان در ایران آن‌چنان جهنمی را از طرف حکومت با تمامی وجودشان تجربه کردند که ترسناک‌ترین فیلم‌های جهان در برابر این توحش و جنایتِ فوق تصور، بازی کودکانه‌ای بیش نیست.

این اغراق نیست که ما از وضعیت زنان در ایران بیان می‌کنیم. وقتی هویت جنسیتی نیمی از جامعه انکار می‌شود و برای اینکه این انکار هویت به نمادی از رفتار جامعه تبدیل شود، همه نیروهای سرکوب با بیشترین امکانات مادی و سیاسی و اقتصادی به خدمت گرفته می‌شود تا زن همانی باشد که هیولاهای از گور برخاسته اسلامی انتظار دارند، آنگاه می‌توان حس کرد که زن بودن در ایران تحت حاکمیت اسلامیون یعنی چه.

آپارتاید جنسیتی در ایران از همان روزی که خمینی اعلام کرد، اگر زنان حجاب را رعایت نکنند پوستشان را می‌کنیم و برای اینکه این حرف خمینی جدی گرفته شود گشت‌های متنوع اوباش اسلامی به خیابان‌ها سرازیر شده و از بازداشت و شلاق و اسیدپاشی به‌صورت استفاده کردند تا چهره جامعه اسلامی شود باید به رسمیت شناخته می‌شد.

زنان در ایران در هر دم و باز دمشان نه‌تنها فقر و نابرابری اقتصادی و دیکتاتوری عریان یک حکومت سرمایه‌داری را در تاروپود وجود خود حس کرده‌اند، بلکه مضافاً به‌عنوان زن مورد آن‌چنان هجومی قرار گرفته‌اند که در تاریخ بشری کم‌سابقه است. این شرایط ترسناک اما به شکست زنان منجر نشد و حالا هر کسی که در دنیا اخبار ایران را دنبال می‌کند به‌سادگی می‌بیند که زنان در رأس جنبش سرنگونی و در نوک قُله انقلاب زن زندگی آزادی برای رهایی از حکومت اسلامی و نابودی آپارتاید جنسیتی می‌جنگند.

امروز قطعاً وقت آن فرارسیده که سازمان ملل و همه نهادهای بین‌المللی به این خواست مردم ایران گردن بگذارند و رژیم اسلامی را همانطور که در نامه نرگس محمدی بیان شده است به‌عنوان حکومت آپارتاید جنسیتی به رسمیت بشناسند. پشتوانه این نامه نرگس محمدی عظمت مبارزه روزمره و تعطیل‌ناپذیر زنان و مردان برابری‌طلب در ایران است.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *