کارگران در کف خیابان - شهلا دانشفر

کارگران در کف خیابان – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اعتراضات کارگری ابعادی جدید پیدا کرده و جامعه از اعتراض می‌جوشد. خیابان‌ها در جایی مثل اهواز به صحنه اعتراضات پر شور کارگری تبدیل شده است. کارگران گروه ملی فولاد اهواز در اعتراض به فقر، فساد، اختلاس‌ها و خلف وعده‌ها دوباره به خیابان آمده و امروز هشتم بهمن سیل جمعیت سه هزارنفره آنان و طنین شعار “ما کارگران فولاد علیه ظلم و بیداد می‌جنگیم، می‌جنگیم” بر فضای خیابان‌ها، اهواز را به لرزه در آورد. فریاد آنها فریاد اعتراض همه کارگران و مردم ماست.

در همین راستاست که بازنشستگان با فریاد “اتحاد اتحاد علیه فقر فساد” و دست‌گرفتن همیشگی بنر “شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد” پرچم اتحاد مبارزاتی کل جامعه را برافراشته‌اند. تجمع بزرگ دیگر امروز از سوی کارگران ارکان ثالث در شرکت نفت و گاز گچساران است که پاسخ محکمی به برخورد امنیتی حراست به تجمع این بخش از کارگران در روز گذشته در پارس جنوبی بود. این کارگران با مطالبه حذف پیمانکاران کل ساختار صنعت نفت را مورد تعرض قرار داده‌اند و در کنار اعتراضات متوالی کارگران رسمی و کارگران قراردادی، نفت را به تکان درآورده‌اند.

اعتصاب کارگران پروژه آب شیرین مکران و تجمع اعتراضی کارکنان پتروشیمی هگمتانه در همدان اخبار اعتراضی دیگر این روز است. در کنار اینها امروز تجمعات بازنشستگان تأمین اجتماعی و فولاد را در ادامه یک سال یکشنبه‌های اعتراضی‌شان داشتیم که در شهرهایی چون شوش، اهواز، کرمانشاه، اراک انجام شد و با شعار “لشکری کشوری تأمین اجتماعی اتحاد اتحاد” جمعیت ۲۵ میلیونی بازنشستگان را به اتحاد فراخواندند. اتحادی که نمونه‌اش را در سوم بهمن‌ماه در کرمانشاه شاهد بودیم که بازنشستگان با شعارهای کوبنده‌شان پاسخ بساط سرکوب و اعدام حکومت را دادند.

حکومت بر اعدام و سرکوب شدت داده تا مردم را عقب بزند. کارگر فولاد، کارگر نفت و بازنشسته معترض به خیابان آمده و با فریاد “نه تهدید نه زندان دیگر اثر ندارد”، و فریاد اینکه خشونت و سرکوب ما را نخواهد ترساند سرود آزادگی سر می‌دهد.

اعتراضات در چنین ابعادی پاسخ محکمی به حکومت و بساط اعدام و سرکوبش است. این اعتراضات در کنار موج اعتراضی که علیه اعدام‌ها از زندان و در سطح جامعه با اسم رمز “اعتصاب‌غذا” برپاشده، نشان‌دهنده زمینه مناسب برای اعتصابی عمومی در سطح سراسری برای عقب زدن حکومت و داغ‌کردن دوباره تنور انقلاب در کف خیابان است. بدین‌گونه جامعه مسیر انقلابش را هموارتر می‌کند. به‌پیش!

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *