حکومت ورشکسته و افزایش مالیات‌ها - سینا پدرام

حکومت ورشکسته و افزایش مالیات‌ها – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“دولت ابراهیم رئیسی با وعده کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را با افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی به مجلس تحویل داد.”

در همین رابطه اظهارنظرهای مختلفی در نشریات داخل و خارج به چشم می‌خورد که در بیشتر آنها از فشار مالیات گسترده، رکود اقتصادی، فروش بسیار کم کسبه، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش فقر در سال آینده سخن به میان آمده است. درعین‌حال افزایش بودجه سازمان‌های امنیتی و سرکوبگر و بخصوص افزایش ۵۸ در صدی بودجه صداوسیما که هیچ مخاطبی در ایران ندارد، نشان می‌دهد که مالیات‌های اخذ شده قرار است صرف چه اموراتی شود.

مالیات در بهترین حالت و حتی در “شفاف‌ترین” سیستم سیاسی اقتصادی سرمایه‌داری یعنی منبع تأمین درآمد دولت. اینکه این درآمد چگونه و چه مقدار صرف “احتیاجات اجتماعی” می‌شود و چه مقدار در کیسه حکومت و گردانندگان آن می‌رود، تابعی است از تعادل قدرتی که بین مردم و نیروهای اجتماعی فعال در جامعه و طبقه حاکم، به‌ویژه دولت وقت برقرار است.

مبارزات اجتماعی قطعاً می‌توانند با فشار بر حاکمیت، سمت‌وسوی تخصیص منابع مالی از سوی دولت را تغییر دهند.

در ایران با دیکتاتوری‌های سیاسی – نظامی حاکم بر آن در صدسال گذشته، همواره بخش عمده مالیات‌ها و درآمدهای دیگر دولتی از جمله از محل فروش نفت، صرف تأمین سیستم سرکوب اعم از ارتش و پلیس و سپاه و کمترین مقدار آن صرف احتیاجات عامه مانند تأسیس بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، راه‌وترابری، سوبسیدها شده است.

هر نوع افزایش مالیات بر درآمدهای مردم باعث رشد فقر و در مورد خاص ایران باعث رکود اقتصادی و ورشکستگی هر بیشتر بنگاه‌های تولیدی کوچک خواهد شد. این در حالی است که حتی با خوش‌بینانه‌ترین محاسبات ما با تورم ۳۵ تا ۵۰ درصدی روبرو هستیم. از سوی دیگر افزایش حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۳ تنها ۱۸ در صد تعیین شده است. با یک حساب سرانگشتی این یعنی افزایش فقر. اگر افزایش مالیات‌ها را نیز در این محاسبات دخیل کنید به عمق “دزدسالاری” حاکم در ایران پی می‌برید.

امتناع از پرداخت مالیات برای مردم امر ساده‌ای نیست، حال‌آنکه میلیاردرهای حاکم با هزار ترفند از پرداخت مالیات سرباز می‌زنند و تازه مورد “عفو مالیاتی” نیز قرار می‌گیرند. معضل افزایش مالیات‌ها نیز مانند بسیاری از موضوعات در ایران با جدال سیاسی همراه خواهد بود و طی این جدال مابین مردم و رژیم اسلامی تعیین و تکلیف خواهد شد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *