دستگیری "وفادار" خواننده "به نام اعتراض" - یاشار سهندی

دستگیری “وفادار” خواننده “به نام اعتراض” – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وفا احمدپور دامناب، معروف به “وفادار” در آرزوی آن بود روزی اسمی میان رپرها در آورد و جلو انبوه جمعیت بخواند، اما انقلاب زن زندگی آزادی از او معترض می‌سازد. در یکی از آثارش می‌خواند: “صدای مردم میشم و میخونم حتی تو اوین، سلول انفرادی”؛ جمهوری اسلامی سفاک، جبونانه، ازآنجاکه این رپر معترض مخفی شده و درعین‌حال کارهای اعتراضی خود را منتشر می‌کرده، خانواده‌اش را به گروگان می‌گیرد و او به‌ناچار خودش را “تحویل” می‌دهد. “وفادار”، تأکید کرده جایی ننوشتم: “من تسلیم شدم” و در پیامی تأکید کرده: “من وفادار به مردم هستم.”

بر اساس آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، “وفادار، رپر معترض ایرانی، ۴۰ساله است و با کارگری امرارمعاش می‌کرد. او ۱۷ سال است که در زمینه موسیقی رپ و هیپ‌هاپ فعالیت می‌کند.” او خطاب به حکومتیان اخطار می‌دهد: “هر کاری کردید به خودتون برمیگرده” و در همان اثر وعده می‌دهد که “به وقتش میاد پایین پرچم ظلم”؛ این وقت را کسانی مانند رپرهای معترضی چون وفادار و مردم معترض با اعتراض خود و مبارزه‌شان در کف خیابان بر علیه حکومت محقق می‌کنند.

جمهوری اسلامی بیش از هر زمانی به وحشت افتاده چون می‌داند وقت سقوط نزدیک است، چون کسانی مانند وفادار، توماج، مهدی یراحی و شروین نجفی از زیر بوته در نیامدند، بلکه انعکاس اعتراض عمیق و وسیع هستند و هنر ایشان پژواک صدای آن است. هنر و بخصوص موسیقی نقش بسیار مهمی در جریان انقلاب زن زندگی آزادی ایفا می‌کند. انقلاب بستری فراهم آورده که اعتراض که با هنر مدرن عجین شده است رساتر شنیده شود. موسیقی به ابزار مهمی برای اعتراض تبدیل گشته است.

جمهوری اسلامی چهار دهه خودش را کشت تا شاید موسیقی را از ذهن مردم بزداید؛ اما نه‌تنها در این امر شکست خورد؛ بلکه موسیقی در بطن انقلاب جاری خودش را اعتلا بخشید. جمهوری اسلامی در اوج مثلاً قدرتش نتوانست موسیقی از زندگی ما مردم حذف کند. با بگیروببند، شکنجه و زندان و تهدید اعدام ترانه‌خوانان، حالا که در روزهای حضیض خود به سر می‌برد تنها می‌تواند نفرت علیه خود را بیشتر برانگیزد.

رنسانس در همه زمینه‌ها در حال رخ‌دادن است، حکومت اسلامی هر چقدر هم سفاک و وحشی نمی‌تواند مانع این اتفاق شود. وفادار یکی از آثارش را “به نام اعتراض” شروع می‌کند؛ اعتراض او نباید فراموش شود، صدایش باشیم.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *