حکومت اسلامی از نگاه تحلیلگر فرانسوی - محسن ابراهیمی

حکومت اسلامی از نگاه تحلیلگر فرانسوی – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اخیرا ترجمه فارسی مطلبی از نیکلا باورز، نویسنده و تحلیلگر فرانسوی را خواندم که علیرغم تصویر غلط از موقعیت منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی، تصویر دقیقی از موقعیت این رژیم در خود ایران بدست میدهد.

نویسنده، حکومت اسلامی را برنده اصلی جنگ غزه میداند که گویا به عنوان رهبر “محور مقاومت” در مقابل اسرائیل از حمایت افکار عمومی عرب برخوردار شده است. برعکس، از نظر افکار عمومی، جنایت حماس علیه شهروندان اسرائیل با حمایت حکومت اسلامی، جرقه نسل کشی دولت اسرائیل در غزه را زده است و بیش از ۲۷ هزار انسان به خاک و خون کشیده شده اند و حکومت اسلامی شریک جرم است.

نویسنده معتقد است که رژیم اسلامی توانسته است از طریق ارتباط با روسیه و چین به انزوای بین‌المللی خود خاتمه دهد. روسیه از جمهوری اسلامی به عنوان کارت بازی استفاده می کند و هروقت لازم است پشتش را خالی می کند. برای مثال، تلاش کرد مذاکرات برجام به هم بخورد تا میدان برای فروش نفت روسیه باز شود. چین هم دقیقا به خاطر انزوای رژیم اسلامی مشغول غارت ثروت ایران از طریق قراردهای چپاولگرانه است. برای مثال، وسط تحریمهای جهانی، نفت و گاز ایران را زیر قیمت جهانی می بلعد و با “صید ترال” کف دریای عمان را از هرگونه ماهی جارو می کند.

نویسنده اما موقعیت حکومت در داخل را دقیق منکعس میکند: اینکه حکومت اسلامی از درون پوسیده است؛ مردم باور به اسلام شیعی را از دست داده‌اند؛ حکومت حقانیت و مشروعیت ندارد و قابل دوام نیست و تلاش میکند توسط ترور و سرکوب سپاه پاسداران به حیات خود ادامه دهد؛ و مردم در مقابل سیاست ترور رژیم اسلامی مقاومت می‌کنند. و بالاخره اینکه رژیم اسلامی تلاش میکند بقای خود را با برنامۀ اتمی و موشکی‌ و حمایت نظامی و مالی از دسته های شبه نظامی وابسته در منطقه تضمین کند. نویسنده این وضعیت را آنقدرجدی میداند که به دول غرب هشدار میدهد که فروپاشی این حکومت و شبه نظامیان وابسته پی‌آمدهای ویرانگر خواهد داشت و باید برای بازدارندگی چاره اندیشی کنند.

چنین تصویر دقیقی از موقعیت جمهوری اسلامی توسط یک ناظر خارج از ایران نشان میدهد که انقلاب “زن زندگی آزادی” توانسته است چشمها را به موقعیت متزلزل جمهوری اسلامی باز کند. اماباید تاکید کرد که “چاره اندیشی” واقعی فقط بدست بازیگران انقلاب “زن زندگی آزادی” ممکن است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *