طلاب در مدارس - میلاد رسایی منش

طلاب در مدارس – میلاد رسایی منش

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

محمد محمدی گلپایگانی، رئیس‌دفتر علیه خامنه‌ای در نامه‌ای محرمانه به محمدباقر قالیباف که گروه هکری “قیام تا سرنگونی” آن را منتشر کرده است، خواستار افزایش بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه “متناسب با افزایش سطح عمومی قیمت‌ها” شده است.

او از محمدباقر قالیباف خواسته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ خورشیدی مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان نیز به صندوق ودیعه مسکن طلاب خارجی جامعهالمصطفی کمک شود. افزایش ۱۰۰ میلیارد تومان به صندوق “بلاغ جهت حمایت از مبلغین بومی” دیگر خواسته مطرح شده در این نامه است که اقدامی قابل‌انتظار از حکومت اسلامی است.

افزایش بودجه نهادهای مذهبی از جانب حکومت اسلامی در شرایط کنونی را می‌توان از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد.

نخستین مورد که چرایی این سیاست را توضیح می‌دهد، آگاهی حاکمیت از تنفری است که عموم مردم از اسلام و جمهوری اسلامی دارند. رژیم اگر به مذهبی بودن جامعه اعتماد داشت، لازم نمی‌دید که سیاست مهندسی فرهنگی و اسلامیزه کردن جامعه را با صرف هزینه‌های هنگفت پیش ببرد. تلاشی که حاکمیت برای ورود آخوندها به مدارس در چند سال اخیر نیز داشته است، گواهی دیگر بر این مدعاست که خود مقامات هم به شکست جدی سیاست‌های خود در جهت مهندسی فرهنگی مردم در ایران آگاه‌اند. تلاشی که البته عملاً بیشتر مردم را از اسلام و حکومت اسلامی متنفر می‌کند.

نکته مهم دیگر این است که تلاش حاکمیت برای حفظ حامیان خود، نه با اقناع سیاسی و فکری که با پول پاشی و مزدور پروری است. حکومت به‌خوبی می‌داند، اکثریت مردم از اسلام و ظاهر متحجر و سیاست‌های عقب‌مانده اسلامی‌شان به‌شدت متنفرند، در نتیجه چاره‌ای جز فربه کردن و وابسته به خود نگه‌داشتن مزدوران تا کنونی‌اش را ندارد.

نکته مهم دیگر وابسته نگه‌داشتن نهاد روحانیت و آخوندها با پول است. آنچه که در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی تحت عنوان “نهاد روحانیت” شناخته می‌شود، در حقیقت مشتی آخوند مرتجع و رانت‌خوار هستند که حاکمیت امید دارد در سربزنگاه به کمکش بیایند. اما نگاه به گذشته و بررسی کارنامه پیشبرد این سیاست در ایران نشان می‌دهد که حاکمیت در حقنه‌کردن تفکر اسلامی در جامعه نه‌تنها بسیار فشل و ناتوان بوده است؛ بلکه با یک رنسانس ضداسلامی مواجه شده است. سیاست پول پاشی و مزدور پروری با ثروت مردم هم نه‌تنها به بقا رژیم کمک نخواهد کرد که با گسترش فقر، باعث خشم و طغیان مردم خواهد شد.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *