"موج عظیم نارضایتی های جامعه کارگری" - نسان نودینیان

“موج عظیم نارضایتی های جامعه کارگری” – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

زهره الهیان، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بحث‌های مربوط به حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال آینده، نسبت به درنظرگرفتن شرایط فعلی جامعه و موج عظیم نارضایتی‌های جامعه کارگری هشدار داد. او به وب‌سایت “رکنا” گفت: “در شرایطی که در سال آینده، میزان افزایش حقوق کارگران هنوز تأیید نشده است، به نظر می‌آید در شرایط فعلی جامعه، این موضوع باید با حساسیت بیشتری مطالعه و کارشناسی شود. این نماینده مجلس افزود: در غیر این صورت با موج عظیم نارضایتی‌های جامعه کارگری مواجه خواهیم بود.”

پیام ترس و نگرانی زهره الهیان در باره روبروشدن جمهوری اسلامی با “موج عظیم نارضایتی‌های جامعه کارگری” بی‌دلیل نیست. وی در حال حاضر، در فرهنگستان علوم پزشکی نیز به‌عنوان رئیس گروه آینده‌نگری و نظریه‌پردازی، مشغول به فعالیت است و اطلاع کافی دارد که در مملکتی که نرخ تورم رسما اعلام شده بالای ۴۵ درصد و هزینه زندگی ماهانه، بر اساس اذعان “تشکل‌های کارگری” وابسته به حکومت، دست‌کم ۲۵ میلیون تومان است. همچنین خبرگزاری ایلنا هفته گذشته با استناد به “محاسبات مستقل” نوشت که سبد معیشت خانوارهای کارگری در کلان‌شهرها به ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.

بحث معیشت خانوارهای کارگری تا حدود ۲۹ میلیون تومان در حالی در دایره گفتمان حکومتی جاری است که با موافقت دولت با افزایش ۲۰ درصد حقوق در سال جدید، حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ برای هر کارگر مشمول قانون کار به ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان می‌رسید.

بی‌دلیل نیست ما از یک سال گذشته شاهد موج عظیم اعتصاب و اعتراضات کارگری در بخش‌های تولیدی از جمله نفت، فولاد و پتروشیمی و… هستیم. بازنشستگان لشکری و کشوری هر هفته چند روز در خیابان‌ها فریاد می‌زنند؛ “گرانی تورم بلای جان مردم”، “زیر بار تورم شکسته پشت مردم”، و “فقط کف خیابون به دست زیاد حقمون”.

بعد از شکست مفتضحانه مضحکه انتخابات جمهوری اسلامی در یازده اسفند ۱۴۰۲ و مشارکت پایین‌تر از ۲۵ در صد واجدین حق رأی و در کردستان طبق برآوردهای اولیه پایین‌تر از ده درصد، باید از زهره الهیان پرسید که آیا حکومتش توانایی مهار موج عظیم نارضایتی‌ها در سطح سراسری در میان کارگران، معلمان، پرستاران، کولبران، دست‌فروشان، دانشجویان و کشاورزان را دارد؟

نه بزرگ و میلیونی مردم به مضحکه انتخابات ابتدابه‌ساکن نیست بلکه برآمده از موج نارضایتی عظیمی است که امروز در جامعه با شعار اتحادِ مبارزات سراسری، خواست‌های همه‌گیر و متحدکننده کارگران برای دستمزد مکفی و در گفتمان‌های اتحاد مزدبگیران لشکری و کشوری  شنیده می‌شود.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *