حجاب، این بار کج به منزل نمی‌رسد - کیوان جاوید

حجاب، این بار کج به منزل نمی‌رسد – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۷۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یک هفته پس از سیرک انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، انتقادها از عدم تصویب لایحه حجاب و عفاف” بار دیگر از نمازجمعه‌ها ازسرگرفته شد.

احمد علم‌الهدی، در نمازجمعه شهر مشهد از “گره‌خوردن لایحه حجاب در برخی حوزه‌های حاکمیتی” و تعلل شورای نگهبان و مجلس برای نهایی کردن این لایحه به دلیل برخی “ایرادات” انتقاد کرد.

قالیباف، قبلاً گفته بود دولت بار مالی مقابله با بی‌حجابی را بپذیرد تا مجلس هم در ایرادگیری کوتاه بیاید و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اول اسفند اعلام کرد: رئیس‌جمهور، این بار مالی را “پذیرفته است.”

این بار کج به منزل نمی‌رسد. به این دلیل ساده که ایران جامعه‌ای اسلامی و مذهبی نیست. درهم‌تنیدگی فکری و فرهنگی جامعه ایران با دنیای متمدن و فرهنگ پیشروی جهانی عمیقاً پیوند خورده است و خصوصاً زنان کمتر از هویت انسانی خود را از هیچ قدرتی نمی‌پذیرند. نبرد جاری در ایران در واقع فقط برای رهایی از چنگال فقر و فلاکت اقتصادی نیست، برای رهایی از قید مذهب و اسلام و سنت‌های عقب‌مانده نیز هست و این نبرد همجانبه را از اعماق اجتماع نمایندگی می‌کند. آزادی و رهایی از قید ارتجاع اسلامی و عقب‌ماندگی فکری و سیاسی و اقتصادی تشکیل‌دهنده اجزاء گوناگون اما به‌هم‌پیوسته یک انقلاب اجتماعی است.

جامعه در تار و پودش انقلابی است و همین باعث ناکارآمدی قوانین اسلامی و در رأس همه آنها شکست حجاب اسلامی است. همین واقعیت که مردم علیه هر چه که رنگ و بویی اسلامی دارد به نبرد برخاسته اند، باعث این تشنج و تشتت در دستگاهای قانون گذار و اجرایی حکومت است. مسئله رژیمایلامی کمبود پول نیست؛ چون همین رژیم برای اهداف تروریستی خود در منطقه بودجه های میلیارددلاری گذاشته است و تمامی نهادهای مذهبی را غرق در پول کرده است.

جدال جامعه برای سرنگونی حکومت اسلامی فقط به تغییر روبنای حکومت منجر نمی‌شود؛ که مثلا حکومت سرمایه‌داری اسلامی با عبا و عمامه برود و حکومتی پاپیون زده بیاید. پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی در ایران با همه نوع نابرابری‌های اقتصاد، سیاسی و فرهنگی تعیین تکلیف زیروروکننده و انقلابی می‌کند. آن‌چنان که ریشه‌های صد‌ساله ارتجاع سیاسی از ریشه بسوزد و نابود شود.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *