زندانیانی که تنور انقلاب را گرم نگه داشته اند- سیما بهاری

زندانیانی که تنور انقلاب را گرم نگه داشته اند- سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

جمعی از زندانیان سیاسی که در روزهای سه شنبه چند هفتۀ گذشته در اعتراض به احکام اعدام در اعتصاب غذا به سر میبرند، طی بیانیه ای تأکید کردند که: “در سایۀ همبستگی، تحقق حاکمیت مردم بر ایران، دور نیست.”

معمولا زندان نماد قدرت حاکمیت در همه جاست. دولتها در زندانها قدرت نمایی میکنند. حکم میدهند و حکم‌شان در آنجا لازم الاجراست. در ایران قدرت و جایگاه زندانها بارها چهرۀ کثیف و خبیث حاکمیت را به نمایش گذاشته است. احکامی که اجرا شده و در خیلی موارد هنوز “مجرم” نمیدانسته “جرمش” چیست. هر زمان که لازم دارند، “گردنی برای طناب دارشان” پیدا میکنند و “جرمی” هم میتراشند.

انقلاب زن زندگی آزادی اما معادلات زیادی را به هم زده است. دیگر حکومت نمیتواند به راحتی آدم بکشد. برایش هزینه بردار است. با مردمی طرف است که ترسشان ریخته و عقب نمی نشینند. یادمان نرفته که سال گذشته رستورانها و مراکز تفریحی زیادی را به خاطر حجاب و عفاف پلمب کردند. حتی پل عابر پیاده را بستند زیرا زنان بی حجاب از روی آن عبور میکردند!! مگر مردم کوتاه آمدند؟ نه! حالا پلمب بعد از پلمپ به خاطر روزه خواری انجام میشود. باز هم کوتاه آمدنی در کار نیست. خودیهاشان میگویند امسال بیشترین روزه خواری در ملأ عام را شاهد بوده اند.

این تغییر توازن قوا را به روشنی در زندانها هم شاهدیم. از زندانها (همان کانونهای قدرت حکومت) و “زنان سلیطه”، همانها که حکومت را در خیابانها عاصی کرده اند، تا همه بخش های جامعه دست به اعتراض می زنند.  حالا این زندانیان سیاسی که بیانیه ای سرشار از امید به فردای روشن منتشر کرده اند و از “تحقق حاکمیت مردم” در “سایۀ همبستگی” میگویند.

اینها تصورات عده ای محدود نیست. اینها رؤیاهای واقعی بخش گسترده ای از مردم است که انقلاب زن زندگی آزادی را زنده نگه داشته اند. این رؤیاها از دیوارهای زندان پرواز کرده اند، از شهرها و خیابانها در ایران گذر کرده اند و با صداهای مثل خودشان در خارج از مرزهای ایران آمیخته اند و با هم برای سرنگونی حکومت اعدام یک صدا شده اند.

امروز دیگر کانونهای اعتراض فقط کارخانه ها و دانشگاهها و مدارس نیستند. امروز زندانها هم مراکزی برای مبارزه با دیکتاتور و جمهوری اعدامی هستند. صداهای داخل زندان به ما دلگرمی میدهد و صداهای خارج زندان به زندانیان امید میبخشد. تمامی این فعالیتها، انقلاب زن زندگی آزادی را زنده نگه میدارد و به پیش میبرد. زنده باد قدرت همبستگی ما!

 

سردبیر این شماره:کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *