جاده‌های مرگ - سینا پدرام

جاده‌های مرگ – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا به گفته یک مقام انتظامی در عرض یک هفته ۶۱۷ نفر در تصادف‌های نوروزی کشته شده‌اند. به گفته این مقام بیشترین تصادف‌ها در استان سیستان و بلوچستان رخ‌داده است.

به نظر می‌رسد، در ایام نوروز این به یک سنت تراژیک و تلخ تبدیل شده است که به‌جای شادی و تفریح، ایام عید تبدیل به یک عزاداری بزرگ شود. مرگ بیش از  ٣۵ هزار نفر در سال در سوانح رانندگی یک فاجعه آشکار است. فاجعه‌ای که هر سال تکرار می‌شود.

دلایل واقعی این سوانح سال‌هاست که دانسته خاص و عام است؛ ولی هیچ بخشی از حکومت حاضر نیست برای حل این معضل بزرگ، کوچک‌ترین تدبیری بیندیشد. غیره از این هم انتظاری نباید داشت.

تولید اتومبیل‌های غیراستاندارد به‌عنوان خودروهای ملی یکی اصلی‌ترین دلایل میزان مرگ‌ومیر در جاده‌های ایران است. جاده‌های خطرناک که با هیچ یک از استانداردهای جاده‌سازی علمی  طراحی نشده‌اند، دلیل شاید  پایه‌ای‌تری باشد. جاده‌هایی با علامت‌گذاری‌ها و خط‌کش‌ها ناکافی که نه‌تنها کمکی به رانندگان نمی‌کنند؛ بلکه باعث سردرگمی آنان نیز می‌شود.

رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بخشی از فرهنگ عمومی هر کشوری محسوب می‌شود. در کشورهایی که  به لطف مبارزات مردمی در طول تاریخ احترام به انسان و انسانیت به حاکمین تحمیل شده است، قوانین رانندگی مدرن و منطبق بر شرایط اقلیمی این کشورها به یک نرم اجتماعی تبدیل شده است.

رژیم اسلامی خود مانعی در مقابل مردم برای برقراری قوانین راهنمایی‌ورانندگی متناسب با جغرافیای ایران است. عدم دسترسی مردم به خودرو های مناسب و استاندارد و نبود زیر ساخت مناسب با وجود این رژیم همچنان قربانی خواهند گرفت.

 

سردبیر این شماره:کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *