دفاع از حقوق زنان به سبک حکومت عربستان - پتی دبونیتاس

دفاع از حقوق زنان به سبک حکومت عربستان – پتی دبونیتاس

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز چهارشنبه ۸ فروردین – ۲۷ مارس، کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد به‌اتفاق آرا، عربستان سعودی را به ریاست شصت و نهمین نشست خود که از سال ۲۰۲۵ شروع می‌شود منصوب کرد. عبدالعزیز الوصل، سفیر عربستان در سازمان ملل، پس از پیشنهاد رئیس فعلی فیلیپینی از ۴۵ عضو کشورهای آسیا – اقیانوسیه که در حال حاضر عضو این کمیسیون هستند بدون هیچ مخالفتی تأیید شد. بله هیچ اعتراضی نشد. فقط یک جمع مضحک از مخروبه‌ها و ارتفاعات رفیع سازمان ملل وانمود می‌کند که می‌خواهد مدافع برابری جنسیتی باشد. در مقابل تصمیم و”عقل جمعی” این بازیگران تئاتر بلاهت باید گفت شرم دیگر متاع قابل خریدی در بازار شما نیست.

واقعاً آیا کسی فکر می‌کند که عربستان سعودی واجد شرایط برای رهبری چنین مجمعی است؟ به‌یقین این میلیاردها دلار پول نفت آنها است که سخاوتمندانه در میان کسانی که نفس خود را در این رأی‌گیری حبس کردند پخش می‌شود. قطعاً این سابقه دفاع از حقوق زنان؟! عربستان نیست.

“قانون احوال شخصیه” عربستان سعودی که در سال ۲۰۲۲ بر اساس شریعت تدوین شد؛ مانند کتاب راهنمای برده‌داران عمل می‌کند. به این معنا که این قانون مرد را در هر جنبه و مرحله از زندگی به‌عنوان قیم زنان تعیین می‌کند. تهوع‌آور است. اما مسلماً این انتخاب فقط برای کسانی که به حقوق زنان اهمیت می‌دهند، مایه افسوس و عصبانیت و اعتراض است و نه برای اعضای سازمان ملل. یک‌بار دیگر کشورهای عضو سازمان ملل وظیفه زنجیرکردن پای زنان را به جا آورده‌ و با افتخار دست محبت بر شانه یکدیگر کشیدند. کف بزنیم.

یادمان باشد در دسامبر ۲۰۲۲، رژیم اسلامی ایران تنها چند ماه پس از پیوستن به این کمیسیون به دلیل قتل مهسا امینی و قیام مردم، از کمیسیون اخراج شد. متأسفانه، عربستان سعودی هنوز با مبارزات داخلی عقب رانده نشده است؛ بنابراین هنوز دلارهای فراوانی برای خرج‌کردن دارد. سیاستمداران، فیفا، شرکت‌ها، بوکسورها و فوتبالیست‌ها همگی برای بوسیدن دست‌ها و سایر اعضای بدن سعودی‌ها به دنبال صندلی‌های جلو هستند.

این کمیسیون کذایی سازمان ملل که با نام “پیشرفت و دفاع ازنان” تأسیس شده است در بد منجلابی گرفتار آمده است؛ بنابراین چاره کار مثل همیشه باید در خیابان جستجو شود. جایی که زنان با کمک همه مردان آزادیخواه و مدافع حقوق زنان در انقلابی چون “زن زندگی آزادی” عمل کرده‌اند. جایی که زنان در صف مقدم همه کسانی قرار گرفته‌اند که برای آنچه همیشه حقشان بوده است مبارزه می‌کنند و آن را بدست می‌آورند: برابری و آزادی کامل.

 

سردبیر این شماره:کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *