۸۰ نهاد ایرانی و بین‌المللی در اقدامی شورانگیز علیه اعدام‌ها در ایران - حسن صالحی

۸۰ نهاد ایرانی و بین‌المللی در اقدامی شورانگیز علیه اعدام‌ها در ایران – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

امروز ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ (۲۲ فروردین ۱۴۰۳) بیش از ۸۰ نهاد ایرانی و بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای کارزاری را برای توقف اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در ایران آغاز کردند. بیشترین آمارهای اعدام در ایران به محکومینی مربوط می‌شود که با اتهامات مواد مخدر به دار آویخته می‌شوند. اینها آسیب‌پذیرترین و فقیرترین بخش جامعه هستند و اعدامشان تا کنون کمتر موردتوجه قرار گرفته است. بعد از انقلاب زن زندگی آزادی جمهوری اسلامی به اعدام‌های وسیع و گسترده‌ای برای ارعاب و سرکوب شهروندان دست‌زده است که محکومین به جرایم مواد مخدر بیش از نیمی از این اعدام‌ها را تشکیل داده است.

در بیانیه ۸۰ نهاد از جمله می‌خوانیم: “متهمان جرائم مواد مخدر بدون دادرسی عادلانه و بر اساس اعترافات گرفته‌شده زیر شکنجه توسط دادگاه‌های انقلاب به اعدام محکوم می‌شوند و اغلب دسترسی به وکیل انتخابی ندارند. اعدام متهمان مواد مخدر واکنش درخور بین‌المللی نداشته و اعدام روزانهٔ آن‌ها با سکوت رسانه‌ای همراه است. همین امر باعث شده تا جمهوری اسلامی نسبت به سه سال پیش با کمترین هزینه اعدام‌های مرتبط با جرائم مواد مخدر را ۱۸ برابر افزایش دهد.”

اعلام این کارزار بدون شک نقطه عطف مهمی در جنبش علیه اعدام است چرا که برای نجات‌بخشی از جامعه به حرکت درآمده است که تا به امروز بی‌صدا بوده است. بخشی که جمهوری اسلامی با راندن آنها به ورطه فقر و تنگدستی و سپس اعدامشان مورد ظلم و ستمی مضاعف قرار داده است. حکومتی که به‌جای دادن نان و مسکن و رفاه به شهروندانش به اعلام جنگ علیه محکومین گرسنگی و فقر می‌پردازد، تنها سزاوار سرنگونی کردن است و بس. اعلام این کارزار به معنای این است که ما اعدام و کشتار به هر دلیل و برای هر کسی که باشد را نمی‌پذیریم و خواهان توقف فوری همه اعدام‌ها در ایران هستیم. اعلام این کارزار پشت‌گرمی مستحکمی برای خانواده‌هایی است که در مقابل زندان‌ها و یا در مقابل دفتر قوه قضائیه جمهوری اسلامی بارها برای نجات عزیزانشان دست به اعتراض زده‌اند.

و بالاخره اعلام این کارزار به این معناست که سازمان ملل یا باید به همکاری شرم‌آور خود با جمهوری اسلامی در زمینه مبارزه با مواد مخدر پایان دهد و یا اینکه هر گونه همکاری خود با رژیم را مشروط به توقف کامل اعدام‌های مواد مخدر کند و این دومی خواستی است که این کارزار بین‌المللی فراگیر به دنبال تحقق فوری آن است.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *