سنگ مزار براق و موی زنان؛ کابوس جلادان - یاشار سهندی

سنگ مزار براق و موی زنان؛ کابوس جلادان – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۷۱۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی، از بازداشت‌شدگان انقلاب زن زندگی آزادی، بعد از شکنجه‌های فراوان در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در زندان اصفهان به قتل رسیدند. بعد از یک سال تعهدنامه‌ای که شامل ۱۱ بند است را جلو خانواده مجید کاظمی گذاشتند که سنگ مزار نباید “براق” باشد، عکس مجید نباید عمودی باشد، هیچ‌گونه متن ادبی نباید حک شود، هیچ مراسمی برای نصب آن گرفته نشود و همه چیز باید با مسئولین هماهنگ باشد و نهایتاً تأکید شده ارگان‌های حکومتی هیچ مسئولیتی در نگهداری سنگ مزار ندارند. تهدید کردند در صورت “هر گونه تخطی” از این تعهدنامه باید در مقابل “مرجع قضایی” پاسخگو هستند.

همه این یاوه‌های حکومتی چیزی نیست جز وحشت حکومت اسلامی، حتی از سنگ مزار یک جان‌باخته انقلاب. ترس در تمام ارکان این حکومت رخنه کرده است. ترس از زنده‌بودن انقلاب، ترس از شعله‌کشیدن تظاهرات خیابانی که بی شک باقدرت هرچه‌تمام‌تر می‌آید که بساط حکومت را برچیند.

آمدن دست پیش بگیرند که پس نیفتند؛ اما با دیوار محکم مقاومت مردم و بخصوص زنان روبرو شدند. طی یک هفته گذشته نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در خیابان‌ها ایران جولان دادند، اما دارند فکر می‌کنند که چگونه نیروهایشان را عقب بکشند که موجب شورش وسیع، یا جشن همگانی یا موج وسیع‌تری از بی‌حجابی نگردد. روز شنبه اول اردیبهشت، آشکارا تعدادشان نسبت به روزهای گذشته بسیار کمتر شده بود. در گذر از کنار سرکوبگران که در خیابان بودند، یک “سرهنگ” به بردگان چادربه‌سر تأکید می‌کرد: “درگیر نشوید فقط تذکر” و یک بیسیم به دست لباس‌شخصی، به‌شدت بر این امر تأکید گذاشت.

بی‌جهت نیست که از یک سنگ مزار براق به وحشت می‌افتند. این مزارها نشانه‌ای از دادخواهی و جایی برای پیمان بستن به ادامه راه جان‌باختگان و انقلاب شده‌اند. برق این مزارها مانند تیری به‌سوی سرکوبگران شلیک می‌شود. موی زنان در باد بهاری چون صاعقه‌ای بر سرِ حکومت فرود آمده است. اعتراضات بی‌وقفه بازنشستگان و کارگران و پرستاران در آستانه بریدن نفسِ حکومت است. حکومت اسلامی هر اقدامی می‌کند به ضد خودش تبدیل می‌شود چون مردم تصمیم دارند که کار این رژیم را یکسره کنند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید
وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi
ایکس:
@Journal_Farsi
واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *