مرگ آریان یاوری، خودکشی یا قتل حکومتی؟ - سینا پدرام

مرگ آریان یاوری، خودکشی یا قتل حکومتی؟ – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۷۱۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

آریان یاوری، معترض ۱۹ ساله‌ای که در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شده بود پس از خودکشی جان باخت.

تجربه دوران بازداشت، شکنجه، تهدید، ضرب و شتم فیزیکی، تعرض جسمی و روحی، تهدید به کشتن اعضا خانواده در صورت عدم همکاری، شکنجه اعضا خانواده در مقابل چشمان زندانی برای گرفتن اعتراف، تجاوزات جنسی و غیره هر کدام می‌توانند نقطه شروع برای پدیدارشدن مشکلات روحی، عاطفی و جسمی در فرد زندانی باشند.

ویژگی سیستم جزایی رژیم اسلامی از ابتدای پیدایش آن، این است که امر سرکوب انقلاب ۵٧ و خیزش‌های اجتماعی  ۴۵ سال گذشته را در دستور کار خود قرار داده است. اعدام و زندان‌های طولانی مدت برای حتی “زندانیان عادی” سیاست عمومی رژیم برای ارعاب کل جامعه ایران است.

پدیده “خودکشی” زندانیان سیاسی و به‌ویژه انقلابیون انقلاب زن زندگی آزادی پس از گذران دوره بازداشت و یا زندان، به درست نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته است. به درست مردم رژیم اسلامی را مسئول مستقیم این خودکشی‌های دلخراش می‌دانند.

بسیاری از جوانان انقلابی بدون هیچ تجربه فعالیت سیاسی در چنگال خونین نیروهای امنیتی اسیر می‌شوند و بسیاری تحت آزارها و شکنجه‌های جسمی و روحی سختی قرار می‌گیرند که دلیل اصلی بیماری‌های روحی و در برخی موارد خودکشی آنان است و به این اعتبار باید رژیم را وادار کرد تا امکانات لازم برای گرفتن کمک‌های ویژه پزشکی و روانی پس از آزادی در اختیارشان قرار داده شود.

از سوی دیگر در غیاب هرگونه امکانات لازم از جانب رژیم اسلامی، این وظیفه ما فعالین اجتماعی و سیاسی و اطرافیان این انقلابیون است که در کنار آنان باشیم و از هیچ کمک فکری، روحی و پزشکی دریغ نکنیم. انتقال تجربه برای تحمل فشارهای بعد از زندان و شکنجه‌های روحی و جسمی در طول مدت زندانی بودن یکی از بزرگ‌ترین کمک‌هایی است که می‌توان انجام داد.

به‌عنوان یک زندانی سیاسی سابق با سال‌ها تجربه در مبارزات سیاسی و آشنایی با زندانیان مختلف توصیه اصلی من به دوستان و خانواده‌های این انقلابیون شریف این است که در کنار آنان باشیم و شرایط روحی ویژه آنان را دریابیم. رژیم اسلامی با تهدید آنان حتی بعد مدت زندان سعی در ایجاد فشار روانی مضاعف است. “خودکشی” این عزیزان قتل عمد دولتی است و رژیم اسلامی به‌خاطر این جنایت علیه بشریت مسئول است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید
وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi
ایکس:
@Journal_Farsi
واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *