سربازی، تامین نیرو برای سرکوب – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۲۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کمیسیون تلفیق مجلس اسلامی طرحی را به تصویب رسانده که سربازی به ازای ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون بر اساس مدرک تحصیلی بشود خرید.

سربازی یا عنوان مصطلح و درست­تر آن اجباری، دوره­ای است که بهترین زمان سن پسران جوان را به بیگاری می­گیرند. کُشتن شخصیت انسانی سرباز را هدف گرفته تا بتواند برای اهداف طبقه حاکم بدون چون و چرا فرمان مافوق خود را اجرا کند. حالا با این طرح اقرار می­کنند که هر سرباز در طی دوسال بیگاری از بابت ریالی چه درآمدی برای حکومت ایجاد می­کند. سربازی را مقدس می­خوانند تا کوچکترین سرپیچی اقدام علیه مقدسات تلقی شود تا فرد متمرد را به شدیدترین وجه مجازات کنند. سربازی را دفاع از ناموس می­خوانند و اسلحه به دست سرباز می­دهند که در کف خیابان به سوی مردم بدون تردید شلیک کند.

“دفاع از مرزها و ناموسِ وطن” بهانه است، دفاع از سرمایه نشانه است. خرید خدمت سربازی نشان می­دهد تنها امر مقدس در این دنیا دفاع از منافع طبقه حاکم است. با این طرح فرصت برای آقازاده­ها فراهم می­شود و بی­چیزان باید تحت یک سلسه مراتب خشن نظامی برای دفاع از اقلیت غارتگر اسلحه بدست بگیرند و گر نه مجازات می­شوند.

وجود سازمانهای نظامی حرفه­ای تنها بیانگر یک امر است، نیاز طبقه حاکم برای سرکوب. سربازی تامین نیروی انسانی برای این امر است. برای همین کمونیستها همیشه خواهان برچیده شدن سازمانهای نظامی سرکوبگر و ضد مردمی (ارتش و سپاه و بسیج و …) بوده­اند. دفاع از زندگی وقتی شدنی است که توده مردم زندگی را مال خود و در اختیار خود بدانند. وجود سازمانهای نظامی مافوق مردم، پاسداری از خود بیگانگی انسانهاست.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *