تورم و دستمزد – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۳۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وزیر اقتصاد: سال آینده تورم بسیار کمتری را تجربه خواهیم کرد.

من نمی دانم که این وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی از تورم در کدام کشور و جامعه حرف می زند؟! در آبانماه بود که مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، گفت اقتصاد ایران در “خطرناک‌ترین نقطه تاریخی تورم ۴ دهه اخیر” قرار گرفته است و احتمال بروز یک “اَبَرتورم” و گرانی شدید کالاها وجود دارد. معلوم نیست که در این فاصله چند ماهه وزیر اقتصاد حکومت چه تخم دو زرده ای گذاشته است که حالا وعده تورم بسیار کمتر را به مردم می دهد؟!

واقعیت این است که مردم هر روز تورم و گرانی افسار گسیخته را تجربه می کنند. بازنشسته ایی از ایران با من تماس گرفت و می گفت با این گرانی سرسام آور و حقوق های ناچیز هر روز داریم یک چیز را از سفره مان کم می کنیم.

همه ما می دانیم که افزایش تورم، قدرت خرید مردم را کاهش می دهد و زندگی های بیشتری را به خاک سیاه خواهد نشاند. این را هم به خاطر داشته باشیم که سطح دستمزدها در ایران بطور متوسط چندین بار زیر خط فقر است. در مقابل این وضع چه می شود کرد؟ یکم، سطح پایه دستمزدها باید بسیار افزایش یابد و دوم اینکه میزان دستمزدها متناسب با نرخ واقعی تورم افزایش یابد. در شرایط حاضر ما به دستمزد کمتر از ۱۶ میلیون تومان راضی  نمی شویم. می جنگیم و حق خود را از حلقوم شان بیرون می کشیم.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *