سقوط ریال و “دسیسه هاى تلگرامى” – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۳۶۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خبرگزاری فارس مدعی شده است که ۳۵ نفر از عوامل داخلی گرداننده کانال‌های تلگرامی موثر در تعیین نرخ کاذب ارز در بازارهای غیررسمی داخلی، دستگیر شدند. به گزارش صداى آمریکا، بر پایه ادعای این رسانه، “مرکز اصلی” اداره و سیاستگذاری این کانال‌های تلگرامی به‌دست “عناصر سرویس‌های امنیتی مستقر در افغانستان و ترکیه” بوده و “تاثیرگذاری مستقیمی” در افزایش “نرخ‌گذاری کاذب” دلار در هفته‌های گذشته داشته‌اند.

نوشتن در مورد وضعیت ارز ایران، کارى است بى ارج و پاداش. اما نوشتن در مورد ناشیانه ترین و ابلهانه ترین توجیهات مضحک “مقامات امنیتى” در مورد کانالهاى تلگرامى و “اخلال در قیمت ارز بازار آزاد” براى هر ستون نویسى خارج از انبساط خاطر نمیتواند باشد.

در نوشته هاى پیشین، در مورد فروپاشى اقتصادى، تورم به مثابه دزدى آشکار از سفره مردم، چاپ اسکناس یدون پشتوانه و نزول قیمت ریال در نتیجه این نوع سیاست ارزى، فروش اموال عمومى، رانت ارزى، صدور دلار به حسابهاى شخصى سران رژیم در سایر کشورهاى جهان، تخصیص بودجه هاى بى حساب و کتاب به ارگانهاى سرکوب، پرداخت حقوق هاى نجومى و رانت خوارى و غیره به کررات در مورد وضعیت اقتصادى غیر قابل ترمیم رژیم اسلامى نوشته ایم. واقعیت پایه اى این است که بحران اقتصادى رژیم همواره ریشه در بحران سیاسى آن داشته و دارد. به این اعتبار، راه برون رفت از این فلاکت اقتصادى، چیزى جز سرنگونى انقلابى رژیم نمیتواند باشد.

سناریوهاى کسالت آور و تکرارى “امنیتى” حتى براى سیاست ارزى، آن چنان خنده آور است که ارزش بررسى ندارد. اما آنچه قابل ذکر است، درایت مردم در درک این واقعیت است که با ادامه حیات جمهورى اسلامى هیچ گشایشى در امورات حتى روزمره آنان حادث نخواهد شد.

حملات شیمیایى به مدارس دخترانه و اماکن عمومى حاصل برداشت رژیم از موقعیت شکننده خود در مقابل انقلاب زن زندگى آزادى است. میکشند، دروغهاى شاخ دار مى بافند، غلاده پاره کرده هاى خود را به جان مردم مى اندازد، حبس و اعدام وعده میدهند، در یک کلام سرکوب میکنند تا بمانند.

جان کلام این که تحمیق، سرکوب، شوک- درمانى اقتصادى و اکنون خشونت بى شایبه در مقابله با انقلاب راه حلى براى استمرار حاکمیت بدون “بحران” براى جانیان اسلامى به بار نیاورده است. دروغ هاى وقیحانه تاریخ مصرف کوتاه ترى خواهند داشت. از متحجرین اسلامى که متخصص آداب صحیح مستراح رفتن هستند و شیفتگى خاصى به دخالت در خشتک خلق خدا دارند بیش از این انتظارى نیست.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *