تورم ناعلاج – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۳۶۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، گفت: “اگر همه‌چیز هم خوب پیش برود که برخی چیز‌ها خوب پیش می‌رود، سال آینده باز ما یک تورم بالایی خواهیم داشت.”

سوال در همین “اگر” بزرگى است که در تک تک صحبتهاى  سران جمهورى اسلامى شنیده میشود. از قدیم گفته اند که “در اگر نتوان نشست” و به نظر میرسد سران رژیم نیز به خوبى آگاه هستند که اوضاع اقتصادى بیش از اندازه دراماتیک است. از نظر متخصصین سیستم  سرمایه دارى، براى به اصطلاح “رونق اقتصادى” و به قول معروف براى اینکه “رُسِ کارگر جماعت را بکِشند” نیاز به سرمایه گذاریهاى کلان دارند. شرط اولیه این امر تامین امنیت سرمایه با اعمال دیکتاتورى و سرکوب است. نیاز به فرودستانى دارند ساکت و خاموش و بى هیچ خواستى.

علیرغم سرکوب سیستماتیک جامعه از هر جنبه اى، ما در ایران باز شاهد یک جامعه متلاطم، مطالبه گر و در عالم سیاست “گستاخ” هستیم. در چنین فضایى سرمایه ها امنیتى ندارند. این درد مشترک رژیم و اپوزیسیون دست راستى و سلطنتى ایران است.

از عدم ادغام در اقتصاد جهانى، دزدسالارى، چاپ پول بدون پشتوانه و رانت بازى که بگذریم، بالاخره مسىًله بود و نبود خود رژیم اسلامى یا به عبارت بهتر مسىًله سرنگونى  انقلابى رژیم نیز خود عامل بزرگترى براى یک اقتصاد فلج و بى آینده است.

برجام و اروپا و رابطه با چین و روسیه نیز فرجى نیستند. به نظر میرسد که راه حل سرمایه دارانه اى براى برون رفت از این تورم و گرانى فزاینده نمیتوان متصور شد. از این زاویه، اپوزیسیون دست راستى و معروف به سلطنت طلب نیز فاقد آن برنامه اقتصادى استراتژیک ضد تورمى و رفاهى است که بتواند مشروعیت سیاسى ایدىًولوژیک در جامعه را کسب کند. به هر حال مدل جهانى این جنبش، با نسخه هاى ریاضت اقتصادى نیز فعلا نقشه سر راستى ندارد.

تورم به زبان ساده یعنى دزدى مضاعف از سفره مردم. یعنى کوچک کردن سهم مردم از ثروت اجتماعى. جواب  و راه حل این معضل در دست جنبش اجتماعى است که خواستار رفاه اقتصادى حداکثرى براى تمامى جامعه است. چگونه میتوان از این مطالبات پاسدارى کرد؟ جواب، خواست آزادیهاى بى قید و شرط، دخالت مستقیم مردم در قدرت و اداره جامعه و لغو کار مزدى یعنى توزیع رفاهیات بر حسب نیاز مردم، که شوراها ضامن اجرا آن هستند، است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *