دم‌خروس ابعاد سرکوب‌های اخیر – میلاد رابعی

مندرج در ژورنال شماره ۳۶۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد که ۲۲ هزار نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر شامل عفو شدند.

خبری که قرار بود نشان‌دهنده “رأفت اسلامی” رژیم باشد موجب بیرون افتادن دم خروسِ ابعاد عظیم دست‌گیری‌های اخیر شد. مسئولین حکومت اسلامی طبق رویه همیشگی خود از اعلام هر نوع آماری در‌خصوص تعداد بازداشت‌شدگان انقلاب جاری سر باز می‌زنند. هنوز هم هیچ آمار رسمی در این مورد منتشر نشده است. حدث و گمان‌هایی از سوی نهادهای بین‌المللی در این مورد در میان بود که بین ۱۲ تا ۱۸ هزار دست‌گیری را تخمین می‌زدند. اما با اعلام تعداد معترضانی که شامل عفو شده‌اند مشخص شد که ابعاد سرکوب‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که برآورد می‌شد.

چند ماه پیش اعلام کردند که ۸۰ درصد بازداشتی‌ها را آزاد کرده‌اند و حالا صحبت از عفو ۲۲ هزار نفر در میان است. اگر این تعداد را محاسبه کنیم و با تعداد نامشخصی که هنوز در زندان‌ها به‌سر می‌برند جمع کنیم به ارقام شگفت‌انگیز و بی‌سابقه‌ای دست می‌یابیم.

اما این آمار و ارقام تکان‌دهنده معانی سیاسی بسیاری را به همراه دارد. اولاً دلیل مستند دیگری برای پی بردن به ابعاد عظیم اعتراضاتی است که آغاز شده و ادامه دارد، ثانیاً با اتکا به آن به‌سادگی می‌توان حدس زد چه تعداد انبوهی هنوز در زندان‌ها به‌سر می‌برند. از  سوی دیگر چگونگی نگه‌داری این تعداد از معترضین با توجه به ظرفیت زندان‌ها مورد سوال است. چه‌بسا فجایعی مانند کهریزک اتفاق افتاده باشد که فعلاً از آن‌ها بی‌خبریم و در آینده مشخص خواهند شد.

این هجوم وحشیانه و سبعانه حکومت به مردم و دست‌گیری ده‌ها هزار انسان بی‌گناه برای ماه‌ها، نشان از دست‌پاچگی و سراسیمگی سران حکومت دارد. نفس “عفو” و آزادی این تعداد، برای جمهوری اسلامی که در پرونده‌سازی ید طولایی دارد بیشتر از هر چیز خبر از ضعف و ناتوانی‌اش در مقابله با مردم می‌دهد. در عمل ثابت شد که دست‌گیری‌های وسیع حکومت که به قصد ارعاب و عقب‌نشاندن مردم انجام می‌شود، عملاً بی‌نتیجه ماند و نهایتاً خود حکومت مجبور به عقب‌نشینی و آزاد کردن این تعداد شد. سنگ بزرگ نشان نزدن است.

طبیعتاً مردم نیز با چشم و گوش باز شاهد این عقب‌نشینی مفتضحانه هستند و برای ادامه انقلاب خود از آن خواهند آموخت. هیچ حکومتی نمی‌تواند برای ده‌ها هزار بی‌گناه پرونده‌سازی کند و جرم بتراشد. ترس مردم از این نوع دست‌گیری‌ها خواهد ریخت و با عزمی جزم‌تر از پیش برای سرنگونی حکومت اسلامی مبارزه خود را ادامه خواهند داد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *