اقتصاد “کج وکوله” و رهبر “ناموزون” – جلیل جلیلى

مندرج در ژورنال شماره ۳۸۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خامنه اى در صحبتهاى دو روز پیش خود در مورد دو مسئله اجتماعى بسیار مهم اظهار نظر کرده است. یکى مسئله حجاب است و دیگرى اقتصاد. او حجاب را شرعى و بى حجابى را حرام شرعى نامید و اقتصاد را “کج و کوله و ناموزون” خواند. این دو مسئله از جوانب مختلف با هم مرتبط هستند و کشمکش بر سر هر دو بموازات هم در جریان است. در رابطه با مسئله اول یعنى حجاب، که امروز اسم رمز جنگى است بین آزادى و استبداد، روشنایى و تاریکى و شادى و غم، در همین نشریه نوشته شده است. جا دارد چند کلمه اى هم در رابطه با مسئله دوم گفته شود.

بله، مسئله اقتصاد از یکطرف  به معضل لاعلاج حکومت اسلامى تبدیل شده است و زمین گیرش کرده و از طرف دیگر زندگى اکثریت مردم را به جهنمى غیر قابل تحمل تبدیل کرده است. در این اقتصاد خیلى ها خود را به آب و آتش میزنند و به کارهاى دو شیفته و سه شیفته، به تن فروشى و یا به فروش اندامهاى تن خود مجبور میشوند. ولى اقلیتی هم در سایه وجود همین اقتصادى که بنیانگذار این حکومت ۴۴ سال پیش آنرا “زیربناى الاغ” نامید  و رهبر امروزش “کج و کوله و ناموزون”، هر روز فربه تر و فربه تر میشوند، بر ثروتهاى نجومى خود مى افزایند و خود، مثل همین خامنه اى، به موجوداتى “ناموزن” تبدیل میشوند.

اگر منظور از اقتصاد تولید ثروت و مایحتاج زندگى و تامین رفاه مردم است، ایران کشورى است ثروتمند با منابع سرشار طبیعى، با تکنولوژى و وسایل پیشرفته تولید و نیروى فراوان کار داراى تحصیل و تخصص. ولى بخاطر سیستم اسلامى سرمایه دارى، همین اقتصاد یکبار به “زیربناى الاغ” تبدیل میشود و یکبار “کج و کوله و ناموزون”میشود. معضل اقتصادى در ایران یک راه حل سیاسى دارد؛ انقلاب و زیرو رو کردن این سیستم و این مناسبات و جایگزین کردن آن با سیستم و مناسباتى که در آن تلاش عظیم و هر روزه بشریتى که کار میکند و جهان را میسازد دیگر خود را زیر سلطه روز افزون سرمایه بر هستى اش نبیند. سیستمى که منجر به انباشت ثروت در دستان یک اقلیت یک درصدی مفتخور و گسترش باز هم بیشتر فقر و محرومیت براى ٩٩ درصد مردم نشود. سیستمى که در آن هدف تولید نه انباشت سود بلکه تامین رفاه و نیازمندیهاى شهروندان باشد. سیستمى که در آن انسانها به اندازه توانشان در تولید مایحتاج زندگى شرکت کنند و به اندازه نیازشان از رفاه و آسایش برخوردار شوند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *