به تعطیلی کشاندن دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان – سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۳۹۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نهادی که بنا به تعریف موظف به هماهنگی کمک‌های بشر دوستانه و مقابله با فقر و گرسنگی در افغانستان است از سوی امارت اسلامی طالبان تحت فشار قرار گرفته است که کارمندان زن شاغل در این نهاد را تعلیق کند. حدود ۸۰۰ زن در دفتر یوناما در افغانستان کار می‌کنند که ۶۰۰ تن آنان از افغانستان هستند.

یوناما پس از اینکه نتوانست با طالبان به توافق برسد، در مقابل تهدید کرده است که دفتر خود در افغانستان را تعطیل خواهد کرد.

حقیقت این است که پس از بازگرداندن طالبان به قدرت، یوناما نه مرکز کمک‌های بشر دوستانه که به محل اصلی لابی‌گری و ارتباطات بین‌المللی با طالبان بدل شد. بارها و بارها از سوی فعالین اجتماعی بویژه فعالین حقوق زن، به دلیل بی عملی و سکوت معنادار این نهاد در مقابل توحش و سرکوب و زن‌ستیری طالبان، منع تحصیل و خانه‌نشین و اخراج و بیکارسازی زنان، به مدافع خاموش طالبان تنزل یافت و بشدت مورد انتقاد قرار گرفت. در مقابل دفتر اصلی این نهاد تظاهرات‌های اعتراضی متعددی برپا گردید. پنج تشکل عمده فعالین حقوق زنان در یک همایش و ائتلاف مشترک، دفتر یوناما را “مهمان‌خانه طالبان” توصیف کردند که حتی قادر به تأمین حضور زنان کارمند خود نیست.

در حالیکه فقر و بیکاری و گرسنگی در افغانستان بیداد می‌کند، امارت اسلامی با گروگان گرفتن تنها راه کمک به بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم افغانستان که به کمک‌های اضطراری زیستی و غذایی و درمانی وابسته هستند، فعالیت زنان در دفتر یوناما را به یک معامله بین‌المللی بدل کرده است.

طالبان به فاصله کمی پس از موافقت با تمدید ادامه کاری ‌یوناما در افغانستان بصورت چند وجهی اهداف گوناگونی را دنبال می‌کند. برای تحت فشار گذاشتن جامعه جهانی برای به رسمیت شناخته شدن و برداشتن تحریم‌های بانکی و مالی، برداشته شدن محدودیت‌های سفر مقامات طالبان یوناما را تحت فشار گذاشته است. از سوی دیگر خروج یوناما بعنوان تنها نهاد نظارتی دست طالبان را در فشارهای حداکثری بر جامعه بازتر می‌کند.

از سوی دیگر امارت اسلامی می‌خواهد نماینده دائمی افغانستان در سازمان ملل را تغییر و نماینده خود را جایگزین کند تا عملا راه برای حضور رسمی در مجامع بین‌المللی را هموار سازد.

این بازی سیاسی که از یک طرف میخواهد منافع طالبان و راه مماشات و رابطه دوفاکتو با آنان را باز نگهدارد و از سویی ظاهر غلط‌ انداز کمک به نیازمندان را حفظ کند، یوناما را در چنین موقعیت نازلی قرار داده است. طالبان و حامیان آشکار و نهان بی‌شرم آنان، بازیگران اصلی این آشوب سیاسی و تحمیل درد و رنج مضاعف به مردم افغانستان و زیر پا له کردن حقوق و آزادی‌های اجتماعی مردم و بویژه زنان در افغانستان هستند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *